res:
Zespół przewlekłego zmęczenia

Zespół przewlekłego zmęczenia

Dodaj komentarz

Wstajesz z rana po względnie przespanej nocy i już jesteś zmęczony? W pracy z utęsknieniem czekasz na koniec dnia, by wrócić do domu z nadzieją, że w końcu wypoczniesz? Szybko się męczysz, nawet po niewielkim wysiłku fizycznym lub umysłowym? Jeśli w dodatku towarzyszą ci problemy z koncentracją, częste bóle głowy i mięśni, możliwe, że dotknął cię zespół przewlekłego zmęczenia – (CFS, Chronic Fatigue Syndrome).

Syndrom chronicznego zmęczenia to zespół objawów chorobowych,  którego przyczyny do dziś nie zostały jednoznacznie ustalone, choć wiadomo, że powoduje je kilka czynników. Tymi czynnikami są, głównie zanieczyszczenie organizmu, problemy emocjonalne, inne choroby (np. nowotwory, zakażenia wirusowe, zaburzenia endokrynologiczne, np. przewlekłe choroby hematologiczne, kardiologiczne, nerek, płuc). Zespół przewlekłego zmęczenia nieco przypomina objawy depresji, dystymi (łagodna forma depresji) lub nerwicy neurastenicznej (charakteryzującej się brakiem chęci do działania, ogólnym osłabieniem, trudnością z koncentracją, rozdrażnieniem).

O zespole przewlekłego zmęczenia mówimy, gdy objawy występują ponad sześć miesięcy i nie są związane z długotrwałym wysiłkiem fizycznym. W Polsce (i Europie) wśród lekarzy nie jest zbyt popularne diagnozowanie przewlekłego zmęczenia (pacjenci zwykle spełniają kryteria depresji lub innych chorób), lecz na Zachodzie jest ono traktowane jak odrębna jednostka chorobowa. Bez względu na to, jak lekarze postrzegają tę dość popularną przypadłość, warto przyjrzeć się jej bliżej.

Przyczyny CFS (oprócz chorób wymienionych powyżej):

– niewłaściwa dieta (żywność przetworzona i niskoenergetyczna)
– zanieczyszczony organizm
– stres
– brak życiowego ukierunkowania (brak perspektyw, sensu życia) i problemy osobiste
– niewystarczająca ilość snu i wypoczynku

Toksyny w organizmie

Niestety, w krajobraz obecnych czasów na stałe wpisane są toksyny. W ramach krótkiego przypomnienia: szeroko dostępna żywność pochodzi głównie z upraw rolnych skażonych metalami ciężkimi, powietrze w miastach wzbogacone jest spalinami, metalami ciężkimi, nawet dom nie jest wolny od toksyn – znajdziemy tu substancje chemiczne używane do produkcji farb, mebli, sprzętów elektronicznych, substancje z odświeżaczy powietrza czy też środków czystości. Również niektóre kosmetyki bywają bogatym źródłem toksyn. Wiele stron internetowych o zdrowiu podaje informację, że w ciągu roku do organizmu może dostać się nawet kilka kilogramów trujących substancji (!).

Rodzaj toksyn można sprawdzić np. wykonując analizę włosa (badanie podaje również informacje o niedoborach i nadmiarach biopierwiastków). Niestety badanie jest dość kosztowne (około 200 zł). Najlepszym wskaźnikiem zanieczyszczenia organizmu jest codzienne samopoczucie oraz ewentualne choroby. Zdrowy, oczyszczony organizm nigdy nie będzie zmęczony i chory.

Sen

Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że odpowiednia ilość snu jest potrzebna. Jeśli niedosypiasz bądź świadomy, że w twoim ciele i mózgu zachodzą zmiany – zostaje zaburzona równowaga hormonalna, a nawet kilkudniowe niedosypianie obniża poziom energii i sprawność umysłową, organizm nie ma czasu na regenerację.

Poznaj zapotrzebowanie swojego organizmu na sen i śpij tyle ile potrzebujesz – nie mniej i nie więcej – najlepiej o stałych porach, nawet w trakcie weekendów.

Jesteś tym, co jesz, czyli słów kilka o diecie

Dziś już nikt nie ma wątpliwości, że sztuczna żywność (np. z proszku), żywność przetworzona i żywność typu fast food nie służy zdrowiu. Czas poświęcony na poszukiwanie odpowiedniej diety i samodzielne przygotowanie posiłków szybko zwróci się w postaci lepszego samopoczucia, a w dalszej perspektywie – nawet wyleczenia z niektórych chorób.

Dzisiaj znajdziesz mnóstwo poradników na temat zdrowego odżywiania. Bez względu na to, jak dana dieta jest zachwalana, może nie “pasować” dla twojego organizmu. Nie ma innej drogi na odnalezienie swojej diety, jak “słuchanie” tego, co podpowiada nam organizm. Spośród zdrowych i popularnych diet warto zwrócić szczególną uwagę na poniższe:

– dieta makrobiotyczna
– ajurweda
– pięć przemian
– wegetarianizm (i jego odmiany), surowa żywność
– dieta jarska

Nawet nie dokonując radykalnych zmian, lecz wprowadzając kilka nowych nawyków zauważysz efekty. Oto co możesz zrobić:

– świeżo wyciskane soki – zarówno z owoców, jak i warzyw – smakują fantastycznie, są bardzo zdrowe, są naturalnym zastrzykiem energii. Dodatkowo, przy długotrwałym piciu, oczyszczają organizm
– ogranicz (a najlepiej odstaw) słodycze, biały cukier, sztucznie barwione napoje, napoje w puszkach, białą mąkę i produkty z białej mąki
– ogranicz spożywanie kawy i czarnej herbaty
– ogranicz (a najlepiej odstaw i to na zawsze) sztuczną żywność – jeśli są w niej jakieś witaminy i mikroelementy, to w śladowej ilości. Takie jedzenie osłabia, powoduje senność, w dodatku organizm musi się “namęczyć”, aby ją strawić. Dodatki znajdujące się w sztucznych produktach odkładają się w organizmie, co w perspektywie kilku/kilkunastu lat przyczynia się do powstawania chorób
– dodaj do swojej diety produkty, które zawierają pranę (tj. energię życia). To są rośliny, które rosły pod promieniami słońca, które nie zostały poddane jakiejkolwiek obróbce – surowe owoce i warzywa, kiełki.
– nie popijaj posiłków od razu, poczekaj minimum 30 minut
– nie jedz tuż przed snem – wieczorne trawienie, zwłaszcza obfitego posiłku, obciąża organy trawienne. W dodatku to, co nie zostanie strawione, zalega później w jelitach…
– zauważ jak twój organizm reaguje na poszczególne pokarmy – np. mięso może ciebie osłabiać, lecz ktoś inny z twojego otoczenia dopiero po zjedzeniu mięsa czuje że żyje. Zalecenia dietetyków są warte uwagi, lecz zauważ, że zmieniają się na przestrzeni lat. Najlepszym doradcą jest twój organizm – cierpliwie i uważnie wsłuchuj się w jego podpowiedzi.

Na zmianę nawyków żywieniowych organizm potrzebuje trochę czasu. Jeśli wiesz i czujesz, że np. kawa ci nie służy, lecz jesteś od niej uzależniony, nie odstawiaj jej od razu obiecując sobie, że nigdy w życiu nie tkniesz. Najprawdopodobniej skusisz się i jeszcze nie raz. Spróbuj przez tydzień lub dwa pić o jedną kawę mniej, w następnym tygodniu dwie kawy mniej itd. aż poczujesz, że komórki twojego ciała nie krzyczą “kawy!”. Zmiany wprowadzane łagodnie i stopniowo są bardziej trwałe i lepiej przyjmowane przez organizm, niż zmiany gwałtowne.

Sfera psychiki

Ciężkie myśli i emocje mogą zmęczyć tak samo jak ciężka praca fizyczna. Sfera emocjonalno-duchowa nie pozostaje bez wpływu na ciało. Lecz w związku z tym, że jest to obszar niematerialny, zwiewny i subtelny, zwykle nie jesteśmy świadomi tego, jak myśli i emocje oddziaływują na samopoczucie i sprawność ciała. Najbardziej “męczące” jest długotrwałe tłumienie emocji (głównie gniewu i złości), długotrwałe odczuwanie lęku i poczucia winy.

Kolejnym aspektem są kryzysy życiowe i związane z tym poczucie sensu życia – kryzysy ze swojej natury są pozytywne (choć bolesne) – niosą ze sobą światło świadomości, przełamują stare schematy życiowe, zapraszając do wyjścia poza ograniczenia, ciasne schematy myślenia i szukania nowych, szerszych perspektyw. Jest to temat na osobny artykuł (a nawet książkę), tak więc zapraszam do działu “Umysł i dusza”, w którym znajdziesz wskazówki dotyczące oczyszczania świadomości, uzdrawiania duchowego i nowego spojrzenia na problemy/kryzysy.

Co może pomóc:

Najlepsze efekty przynosi równoległa praca na płaszczyźnie fizycznej (oczyszczenie organizmu, zmiana diety) i emocjonalnej. Oto, co możesz zrobić:

– zmiana diety
– oczyszczanie organizmu
– suplementy diety
– oddech
– aktywność fizyczna
– chwila dla siebie

Oczyszczanie organizmu
Zanieczyszczenie organizmu skutkuje m.in. dobrze nam znanym zmęczeniem, obniżoną sprawnością fizyczną, problemami z koncentracją i mnóstwem chorób. Sposobów na oczyszczanie jest całe mnóstwo – soki, głodówki, zioła, specjalne plastry na stopy  itp. Najlepiej oczyścić wszystkie układy, zaczynając od jelit i wątroby.

Gdy oczyścisz organizm choć w niewielkim stopniu, zauważysz większą jasność myślenia, marazm i zniechęcenie zaczną się rozpływać, a twój organizm poprosi o zdrowsze pokarmy. Więcej informacji i wskazówek znajdziesz w dziale “Oczyszczanie organizmu”.

Aktywność fizyczna
Życie to ruch, a ruch to życie. Czy znasz to uczucie, gdy po długim wysiłku fizycznym mimo zmęczenia mięśni psychicznie czujesz się wypoczęty i zadowolony? I o to właśnie chodzi – o aktywność umysłową i fizyczną. Szukając odpowiedniego zajęcia, pamiętaj, by sprawiało ci ono radość – joga, mimo tego, że pięknie rozciąga i uspokaja i niewątpliwie przynosi mnóstwo korzyści dla całego ciała, niektórych będzie męczyć jej wolne tempo. Szukając zajęcia/sportu pamiętaj, aby przede wszystkim sprawiało ci ono radość.

Suplementy diety
Spotkałam się z opinią, że w dzisiejszych czasach jest niemożliwe dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki witamin i mikroelementów jedynie z samego jedzenia. To bardzo prawdopodobne zważywszy na to, że żywność jest coraz bardziej pozbawiona składników odżywczych. Jakkolwiek jest naprawdę, warto rozważyć uzupełnienie diety o dodatkowy zastrzyk witamin.

Oddech
Około 70% zbędnych substancji w ciele jest usuwanych za pomocą oddechu. Oddech to pomost między sferą świadomości a podświadomości. Za pomocą oddechu można kontrolować emocje i na odwrót – określone emocje wpływają na sposób oddychania. Więcej informacji o technikach oddechowych znajdziesz w naszym artykule “Techniki oddechowe”.

A przede wszystkim… zajmij się sobą
Bez względu na to, jak bardzo jest napięty twój rozkład dnia, postaraj się wygospodarować trochę czasu dla siebie. Cokolwiek dobrego zrobisz dla siebie, pozytywnie wpłynie na cały twój organizm i twoje samopoczucie. Jeśli czujesz, że znalazłeś się w życiowym labiryncie, a przez życie poruszasz się jak przez zaspę śnieżną, jest to absolutny sygnał, by zająć się sobą i “narodzić się na nowo”. Możesz być zdrowy i szczęśliwy. Jednak całą pracę musisz wykonać samodzielnie.