res:
Zdrowy makaron. Które makarony warto wybierać?

Zdrowy makaron. Które makarony warto wybierać?

Dodaj komentarz

Badania naukowe wykazały, że wysokiej jakości makaron w zróżnicowanej diecie (zawierającej warzywa, owoce i ryby) nie szkodzi zdrowiu i kondycji. Wręcz przeciwnie – zauważono, że osoby, które regularnie spożywają makaron, mają wskaźniki BMI w normalnych granicach. Współcześni badacze doszli do konsensusu co do korzyści płynących z wysokiej jakości makaronu. Ale jaki makaron jest zdrowy i który wybrać z ogromnej ilości jego rodzajów?

Jaki makaron jest zdrowy?

Jednym z przykładów makaronu dietetycznego są produkty pełnoziarniste. Zawierają więcej błonnika, pożytecznych makroskładników odżywczych, witamin z grupy B. Wpływają pozytywnie na pracę układu pokarmowego, są wskazane w dietach. Makarony pełnoziarniste ziarna różnią się od zwykłego makaronu swoim ciemnobrązowym kolorem.

Jeśli chce się urozmaicić swoją dietę, można zamienić zwykły makaron na egzotyczny makaron ryżowy. Ponadto na rynku można znaleźć makaron: sojowy, jaglany, kukurydziany oraz konjac fettuccine. Warto pamiętać przede wszystkim o tym, by nabywać makarony dobrej jakości (np. od Bartolini).

Czy makaron ryżowy jest zdrowy?

Ma on korzystny wpływ na pracę przewodu pokarmowego, układu nerwowego oraz normalizuje metabolizm. W skład takiego makaronu wchodzą witaminy PP, B1, B2, błonnik, kwas foliowy. Delikatny, smaczny makaron zajmie należne mu miejsce w zdrowej diecie.

Ponieważ makaron ryżowy jest lekkostrawny, zaleca się go osobom na diecie lub mających problemy z żołądkiem. 100 g makaronu ryżowego zawiera ok 100 kcal (w przypadku makaronu pszennego jest to 140 kcal). Dlatego makaron ryżowy polecany jest osobom zmagającym się z nadwagą. W skład produktu wchodzą węglowodany złożone, które są wolniej trawione i dostarczają organizmowi energii i długo utrzymują uczucie sytości.

Makaron ryżowy nie zawiera cholesterolu oraz glutenu, dlatego lekarze zalecają jego spożywanie ludziom cierpiącym na celiakię.

To także całe bogactwo minerałów: cynku, żelaza, potasu, magnezu oraz witaminy E oraz witamin z grupy B. Posiada dużo błonnika oraz białka, poza tym doskonale oczyszcza organizm z toksyn i polepsza aktywność mózgu.

Makarony ryżowe dobrej jakości »

Czy makaron pełnoziarnisty jest zdrowy?

Makaron pełnoziarnisty zawiera cenny błonnik roślinny i złożone węglowodany, które energetyzują organizm, zapewniają uczucie sytości i zapobiegają przybieraniu na wadze. Ponadto makaron pełnoziarnisty zawiera magnez, żelazo, miedź, cynk, mangan, wapń i fosfor, witaminy B (B1, B2, B6, B9), PP, E, H.

Jakie są zalety makaronu pełnoziarnistego dla ludzkiego organizmu? Po pierwsze dzięki błonnikowi przyczynia się do ogólnej poprawy zdrowia: usuwa toksyny z organizmu, eliminuje dysbiozę, zmusza organizm do spalania tłuszczu i zapobiega przybieraniu na wadze. Dietetycy są zdania, że można go spożywać nawet przy cukrzycy, wysokim poziomie cholesterolu, zapaleniu pęcherzyka żółciowego bez kamieni i innych dolegliwościach. Taki makaron polecany jest do stosowania przez kobiety w ciąży oraz w okresie laktacji.

Czy makaron kukurydziany jest zdrowy?

Makaron kukurydziany zawiera kilka unikalnych składników, które nadają mu pozytywne właściwości. Zawiera następujące składniki odżywcze:

  • Witaminy E, A, H, PP, B1, B2, B5 i B9;
  • Minerały – magnez, fosfor, wapń, żelazo, kwas foliowy, potas
  • Aminokwasy
  • Beta-karoten
  • Błonnik pokarmowy
  • Karotenoidy.

Zawartość kalorii w makaronie kukurydzianym (nieugotowanym) wynosi 353 kcal na 100 g. Zawiera 2 g tłuszczu, 13 g białka i 68 g węglowodanów. Ze względu na dużą zawartość węglowodanów indeks glikemiczny (IG) jest dość wysoki, wynosi 70 jednostek.

Makaron kukurydziany zawarty jest w wielu dietach odchudzających – zawiera dużo błonnika, dzięki czemu zapewnia uczucie sytości i ogranicza apetyt. Istotną zaletą tego makaronu jest także to, że nie zawiera glutenu. Jest odpowiedni dla osób z celiakią.

Makaron kukurydziany dobrej jakości »

Czy makaron sojowy jest zdrowy?

Makaron sojowy zawiera łatwo przyswajalne białko i ma niewiele kalorii 157 kcal (na 100 g). Ponadto wykazuje niski indeks glikemiczny (IG: 30). Jest to gwarancją, że po spożyciu nie dojdzie do gwałtownego wzrostu cukru. W jego składzie znajduje się również wapń, sód, potas i żelazo.

Dużą zawartość białka, a mała cukru powoduje, że jest często zalecany przez dietetyków oraz osoby pragnące zrzucić nadmierne kilogramy. Często znajduje się także w menu diabetyków oraz bezglutenowców.

Makarony sojowe dobrej jakości »

Czy makaron jaglany jest zdrowy?

Makaron jaglany należy do produktów lekkostrawnych (356 kcal/100g) oraz odkwaszających. Jest wskazany przy problemach z wątrobą oraz w przypadku wrzodów i zalecany do spożywania w czasie przeziębienia. Ma właściwość niwelowania wilgoci w organizmie. Ponadto zawiera wiele cennych minerałów np. żelazo, potas, sód, magnez oraz witamin np. z grupy B. To dobre źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych. Duża zawartość błonnika powoduje, że jest on doskonałym produktem podczas odchudzania, dobrze wpływa również na stabilizację poziomu glukozy we krwi.

Zawartość tłuszczu to: 1,6 g, białka 5,6 g, węglowodanów 78,4 g, błonnika 2 g. Wspiera pracę układu odpornościowego i nerwowego oraz równowagę elektrolitową.

Makaron jaglany dobrej jakości »

Czy makaron konjac fettuccine jest zdrowy?

Poszukując produktu, który nie zawiera cukru, tłuszczu, glutenu i soi, należy wybrać makaron konjac fettuccine. Jest chętnie spożywany chociażby z powodu łatwego przyrządzania, ponadto posiada duże ilości błonnika i zawiera naprawdę niewiele kalorii (tylko 98 kcal na 100 gram). Makaron konjac fettuccine obniża poziom złego cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi. Jest on częstym składnikiem diet osób pragnących stracić na wadze, chętnie korzystają z niego również wegetarianie i weganie, a także cukrzycy.

Korzyścią ze spożywania makaronu jest szybkie nasycenie żołądka. Ponadto ma działanie oczyszczające i „wymiata” z układu pokarmowego szkodliwe substancje. Zawiera m.in. np. wapń, żelazo, potas, magnez, cynk i witaminy. 

Makarony konjac fettucine dobrej jakości »


Zobacz także: Właściwości i wartości odżywcze kaszy orkiszowej
»

偽物ブランド ブランドルイヴィトンコピー