res:
Zdrowe przekąski - które wybrać, na co zwrócić uwagę i na co uważać

Zdrowe przekąski – które wybrać, na co zwrócić uwagę i na co uważać

Dodaj komentarz

Jedną z bardzo popularnych zasad dotyczących diety był jeszcze nie tak dawno zakaz podjadania między posiłkami. Teraz na całe szczęście już wiadomo, że nie ma w tym nic złego, a bycie głodnym nie prowadzi do niczego dobrego – może bowiem spowodować pojawienie się napadów głodu oraz niepożądanych zachcianek. Zdrowe przekąski to coś, co pozwala utrzymać odpowiedni bilans kaloryczny, a także zachować prawidłową kondycję organizmu.

Jaka powinna być dobra przekąska?

Im mniej przetworzone jedzenie, tym lepiej. Lepszym wyborem będzie samodzielne zmieszanie jogurtu z truskawkami, niż zakupienie już gotowego, gdzie dodano przy okazji niepożądane składniki takie jak chociażby cukier, którego należy unikać.

Zdrowa przekąska powinna również sycić, aczkolwiek nie tuczyć. Warto wobec tego zawsze sprawdzać, ile kalorii posiada dany produkt, a także jaką ma zawartość białka oraz błonnika. Na zaspokojenie delikatnego głodu dobrze jest wybrać bardzo popularne obecnie smoothie, natomiast większy da się zażegnać za pomocą batona proteinowego.

Bardzo dobrą (i bogatą) ofertę zdrowych przekąsek znajdziemy np.  w serii BeRAW Ewy Chodakowskiej.  Są tam m.in. batoniki, kuleczki, smoothie, kremy itp. – wszystko z pełnowartościowych składników wspierających racjonalne odżywianie.

Alternatywą dla tradycyjnych chipsów (o których wspomnieliśmy poniżej) są chipsy w zdrowej formie – np. owocowe. 

Na co uważać i które przekąski są niezdrowe?

Najbardziej niezdrowy jest cukier i powinno się go unikać jak tylko się da. Wobec tego warto powstrzymać się od spożywania tradycyjnych czekolad oraz batonów, a zastąpić je ich wysokobiałkowymi wersjami, słodzonymi chociażby stewią. Tego rodzaju słodziki – wbrew krążącym gdzieniegdzie mitom – spżywane w racjonalnych ilościach nie są szkodliwe dla zdrowia.

Trzeba także uważać na produkty light, bo często tłuszcze zastępuje się w nich węglowodanami, co teoretycznie zmniejsza kaloryczność, ale wcale nie jest zdrowsze.

Co zjeść, gdy mamy ochotę na coś słodkiego – zamienniki czekolady »

Prawdopodobnie najgorszą z możliwych do wybrania przekąsek są chipsy, szczególnie te smażone na oleju palmowym. Są wysokokaloryczne i nie posiadają żadnych cennych składników odżywczych. Ich częste spożywanie może prowadzić do nadwagi i problemów ze skórą. Istnieje możliwość zastąpienia ich chociażby waflami ryżowymi, które można dla zwiększenia ich sytości posmarować kremem orzechowym, zawierającym dobre tłuszcze.

Ogólnie rzecz biorąc – warto spożywać tłuszcze razem z owocami i warzywami, gdyż to właśnie w tłuszczach (a nie wodzie!) rozpuszcza się znaczna część witamin. Dzięki temu zwiększymy przyswajalność mikroelementów niezbędnych do zachowania prawidłowej kondycji organizmu.

Zasady zdrowego podjadania

Najważniejszą zasadą będzie na pewno zachowywanie odpowiedniej kaloryki. Nie może być tak, że zapotrzebowanie kaloryczne w całości mieszczą główne posiłki, a przekąski stanowią nadwyżkę. Może to prowadzić do nadwagi, a w konsekwencji do nadciśnienia, cukrzycy, a nawet miażdżycy. Trzeba odpowiednio rozłożyć kalorie w ten sposób, by pozwalały na zjedzenie czegoś pomiędzy głównymi daniami.

Następnie warto zadbać o odpowiednią zawartość białka, które buduje mięśnie, a także zwiększa sytość posiłków.

Pamiętajmy też o błonniku, który pozwoli zażegnać problemy z wypróżnianiem i zdecydowanie przyśpieszy metabolizm, co można bardzo szybko odczuć, gdy zaczyna się zwracać na niego uwagę.

Nie powinniśmy się bać spożywania tłuszczy – posiadają wprawdzie dużo kalorii, ale są nam niezbędne i w odpowiedniej ilości pozwolą cieszyć się dobrą kondycją. Całkowite zrezygnowanie z nich jest niezdrowe.

Nie można popadać w skrajności – trzeba pamiętać o zachowywaniu odpowiedniego balansu między makroskładnikami. Jeżeli uprawia się dużo sportu, warto przed treningiem zdecydować się na przekąskę o wysokiej zawartości węglowodanów, która doda energii i pozwoli na pełne wykorzystanie swojego potencjału. Po ćwiczeniach dobrze jest wybrać produkt wysokobiałkowy, gdyż pomoże on zbudować mięśnie.

30 produktów, których nie podejrzewasz, że zawierają cukier »