res:
Zalety morsowania. Jak uzdrawia nasze ciało i umysł?

Zalety morsowania. Jak uzdrawia nasze ciało i umysł?

Dodaj komentarz

Morsowanie jest tematem niezwykle kontrowersyjnym, lecz z każdym rokiem cieszy się coraz większą popularnością. Jego przeciwnicy uważają ten sport za niezwykle szalony i mało przyjemny, natomiast zwolennicy otwarcie mówią o tym, jakie są zalety. Jak zatem wygląda to w praktyce? Czy morsowanie może przyczynić się do poprawy naszej odporności, a może jedynie jest prostą drogą do nabawienia się przeziębienia? Dowiedz się, w jaki sposób uzdrawia nasze ciało i umysł, a także o co zadbać, aby było w pełni bezpieczne dla naszego zdrowia.

Co to jest morsowanie i skąd się wzięło?

Morsowanie uważane jest za sport ekstremalny uprawiany w okresie jesienno-zimowym. Jego nazwa wywodzi się wprost od ssaka – morsa – i oznacza osobę zażywającą kąpieli w lodowatej wodzie. Jest ona wyposażona jedynie w strój kąpielowy, a także czapkę, ewentualnie także rękawiczki i ochronę stóp, tak, aby nie dopuścić do utraty ciepła przez te części ciała.

W medycynie mówi się o większej skuteczności leczenia zimnem, niż ciepłem, co potwierdzają liczne badania (w tym celu stworzono nowy dział o nazwie krioterapia, którego zadaniem jest właśnie leczenie zimnem). Utrata ciepła jest znacznie większa w wodzie niż w powietrzu, dlatego zagłębienie w lodowatej wodzie oddziałuje na nasz organizm w większym stopniu, niż kriokomora. Stąd też narodził się pomysł morsowania, który z każdym rokiem ma coraz więcej zwolenników.

⇨ Zima – pora roku dobra dla zdrowia? O efektach zimy na nasz organizm

Zalety morsowania

Sport ten w dużym stopniu wpływa na stan naszego zdrowia, dlatego niejednokrotnie zwraca się uwagę na liczne zalety morsowania. Jedną z najważniejszych jest hartowanie organizmu. Ćwiczenie przygotowuje nasz układ odpornościowy do walki z chorobą, co zwiększa odporność na wszelkiego rodzaju infekcje.

Morsowanie ma również istotny wpływ na stawy. Jego regularne uprawianie łagodzi dolegliwości związane ze zwyrodnieniami stawów oraz chorobami reumatycznymi. Lodowate kąpiele regenerują i odżywiają układ kostny, co wpływa na pozbycie się bólu, a także poprawę gibkości naszego ciała.

Kolejnym ważnym efektem, jaki otrzymujemy w wyniku regularnych zimnych kąpieli, jest rozszerzenie naczyń krwionośnych, co przyczynia się do poprawy krążenia oraz wydolności układu sercowo-naczyniowego.

Polepszenie przepływu krwi ma również istotny wpływ na poprawę wyglądu naszej skóry, która staje się ożywiona i pozbawiona toksyn.

Znika również cellulit oraz zbędna tkanka tłuszczowa.

Morsowanie wpływa także na utrzymanie właściwego poziomu cholesterolu i cukru we krwi, a także zwiększa wydzielanie hormonów, między innymi dopaminy odpowiedzialnej za nasze dobre samopoczucie.

Jak widać,  zalet morsowania jest bardzo wiele. Mówi się o tym, że regularne uprawianie tego sportu obniża nasz wiek biologiczny oraz pozwala cieszyć się zdrowiem, szczęściem i młodym wyglądem.

Przygotowanie do morsowania. Na co uważać?

Chociaż mówi się o tym, że sport ten nie ma ograniczeń wiekowych i może być uprawiany praktycznie przez każdego, to zanim rozpoczniemy swoje pierwsze morsowanie powinniśmy wykluczyć wszelkie przeciwwskazania zdrowotne oraz odpowiednio się do tego przygotować.

Na co uważać przy morsowaniu? Zaleca się, aby wcześniej skonsultować się ze swoim lekarzem, w szczególności, jeżeli cierpimy na choroby układu sercowo-naczyniowego, choroby mózgu, nadciśnienie, niedociśnienie, boreliozę oraz epilepsję. Przeciwwskazaniem w przypadku kobiet jest również ciąża.

Jeżeli lekarz wykluczy wszelkie ograniczenia, możemy przygotować swój organizm do niskich temperatur. Faza ta powinna trwać co najmniej kilka tygodni, podczas których bierzemy coraz zimniejsze prysznice. Ważnym elementem przygotowawczym jest również solidna rozgrzewka wykonywana każdorazowo przed kąpielą, aby przygotować organizm do temperatury panującej na zewnątrz.

Pamiętaj również o tym, aby nigdy nie kąpać się samemu. W sporcie tym ważne jest korzystanie z doświadczenia i towarzystwa osób, którym temat ten jest dobrze znany. Co więcej, nie należy nadwyrężać organizmu i zmuszać do długiego przebywania w wodzie. Na samym początku może to być zaledwie kilkanaście sekund, a następnie czas ten można pomału wydłużać. Wynik końcowy zależy od naszych indywidualnych predyspozycji. Ważne jest również, aby po wyjściu zadbać o odpowiednie ogrzanie organizmu, dlatego konieczne są ciepłe ubrania na zmianę i gorąca herbata w termosie.

Chociaż morsowanie wydaje się bardzo zdrowe, należy robić to z głową i korzystać z rad doświadczonych morsów. Niedostateczne przygotowanie może być przyczyną powikłań, jakim jest na przykład przeziębienie. Jeżeli jednak odpowiednio przystosujemy swój organizm do zimna, z całą pewnością stanie się to naszym rytuałem i sprawi, że zaczniemy zarażać tym innych.

⇨ Walka z jesienno-zimową depresją. Oto, co Ci pomoże