res:
Neuroprzekaźniki i samopoczucie. Jakie suplementy mogą być pomocne.

Neuroprzekaźniki i samopoczucie. Jakie suplementy mogą być pomocne.

10 komentarzy

Dziś proponujemy ciąg dalszy tematu neuroodżywiania – jak neuroprzekaźniki wpływają na nastrój, pamięć, koncentrację i inne funkcje. Co można zażywać, aby wpłynąć na poziom neuroprzekaźników.

„Możesz wpływać na poziom neuroprzekaźników poprzez ukierunkowaną interwencję żywieniową. Zachowaj jednak ostrożność. Zacznij od najmniejszej dawki i uszanuj własną naturę; indywidualne reakcje różnią się w znaczącym stopniu. Wypróbuj jeden suplement i tylko jeśli dobrze się po nim czujesz, dołóż kolejny.  Natychmiast przerwij zażywanie suplementu, jeśli doświadczasz jakichkolwiek negatywnych skutków ubocznych. Nie zażywaj tych suplementów, jeśli przyjmujesz jakiś antydepresant lub inny lek psychotropowy, o ile lekarz nie zaleci inaczej.

Serotonina

Serotonina

Serotonina poprawia nastrój, trawienie i sen. Produkowana jest z aminokwasu tryptofanu w dwóch etapach: tryptofan przekształcany jest w 5-hydroksytryptofan (5-HTP), z którego następnie powstaje serotonina. Reakcje te wymagają kofaktorów żywieniowych, w szczególności żelaza i witaminy B-6 (fosforan 5-pirydoksalu czyli P5P). Dlatego poniższe substancje odżywcze mogą wspomagać produkcję serotoniny; jeśli chcesz, możesz zażywać je łącznie.

Żelazo

Jeśli czujesz się zmęczony lub przygnębiony, zapytaj lekarza, czy może to wynikać z niskiego poziomu żelaza. Co więcej, wiele miesiączkujących kobiet ma niski poziom żelaza. Żeby stwierdzić, czy nie cierpisz na anemię, konieczne jest badanie krwi; jeśli okaże się, że tak jest, możesz zażywać żelazo w postaci suplementu, a odpowiednia dawka uzależniona będzie od wyników badania.

Witamina B-6

Witamina B-6 jest kofaktorem w dziesiątkach – albo i setkach – ważnych procesów metabolicznych, łącznie z produkcją kilku neuroprzekaźników (np. serotoniny). Zażywaj 50 mg witaminy B-6 (w postaci P5P) rano, na czczo.

5-Hydroksytryptofan i tryptofan

Zażywaj 50-200 mg 5-HTP rano lub 500-1500 mg tryptofanu przed snem. Jeśli chcesz przede wszystkim podnieść swój nastrój, zażywaj 5-HTP rano. Mało prawdopodobne, że poczujesz się senny, a jest to najbardziej bezpośrednia droga do serotoniny. Jeśli chcesz pozbyć się bezsenności, zacznij od tryptofanu tuż przed pójściem spać, jako że z większym prawdopodobieństwem wpłynie na poprawę snu.

Norepinefryna i dopamina

Norepinefryna i dopamina to neuroprzekaźniki pobudzające, które podnoszą nastrój, zwiększają energię i poprawiają uwagę. Proces wytwarzania tych neuroprzekaźników rozpoczyna się od aminokwasu L-fenyloalaniny. Jest przekształcany w L-tyrozynę, która zostaje przetworzona w dopaminę; z kolei dopamina ulega dalszej przemianie w norepinefrynę.

Dopamina

Podobnie jak w przypadku serotoniny, żelazo i witamina B-6 (w postaci P5P) są niezbędnymi kofaktorami w tych reakcjach. Dlatego ich suplementacja może zwiększyć poziom norepinefryny i dopaminy. Ponieważ zoptymalizowanie poziomu serotoniny przed zwiększeniem poziomu dopaminy i norepinefryny często skutkuje lepszym samopoczuciem niż gdy optymalizacja przebiega w odwrotnej kolejności, zacznij od substancji odżywczych wytwarzających serotoninę. Przyjmuj je przez około dwa tygodnie przed ewentualnym włączeniem fenyloalaniny lub tyrozyny.

Na niektóre osoby suplementy fenyloalaniny i tyrozyny wydają się działać zbyt pobudzająco. Jeśli po ich zażyciu odczuwasz nerwowość albo podekscytowanie, odstaw je. Zacznij ostrożnie, od niskiej dawki 500 mg (lub mniejszej) przyjmowanej rano, na czczo. Jeśli jesteś zadowolony z efektów, możesz zwiększyć dawkę do 1500 mg dziennie. Z tych dwóch aminokwasów tyrozyna w najbardziej bezpośredni sposób wpływa na produkcję norepinefryny i dopaminy; dlatego jest stosowana częściej, chociaż niektórzy ludzie wolą L-fenyloalaninę. Obie dobrze spełniają swoje zadanie.

Acetylocholina

Acetylocholina poprawia pamięć i uwagę. Żeby pozyskać ten neuroprzekaźnik, potrzebujesz diety bogatej w źródła choliny, którymi są żółtka jajek (możliwie najlepszej jakości), wołowina, wątroba lub tłuszcze nabiałowe. Weź też pod uwagę niżej wymienione suplementy; jeśli zdecydujesz się na ich wypróbowanie, wprowadzaj je pojedynczo. Stwierdź, który z suplementów lub jaka ich kombinacja (potencjalnie składająca się z wszystkich trzech) działa na ciebie najlepiej.

Fosfatydyloseryna

Fosfatydyloseryna (PS) jest ważnym fosfolipidem w mózgu i kluczowym składnikiem błon komórek mózgowych. Fosfolipidy odgrywają istotną rolę w komunikacji między komórkami mózgowymi. PS podnosi poziom acetylocholiny i wydaje się poprawiać pamięć. Możesz zażywać 100-300 mg dziennie.

Acetyl L-karnityna

Acetyl L-karnityna wydaje się pomagać przy problemach z pamięcią i w chorobie Alzheimera, być może za sprawą wpływu na drogi nerwowe acetylocholiny. Zażywaj 500-1000 mg dziennie rano, na czczo. Jeśli jesteś wrażliwy na pobudzające substancje odżywcze, wprowadź ten suplement jako ostatni.

Hupercyna A

Pozyskiwana z chińskiego widłaka, hupercyna A spowalnia metaboliczny rozkład acetylocholiny, i w ten sposób wydaje się poprawiać pamięć i uwagę. Zażywaj 50-200 mikrogramów dziennie”.

Fragment książki „Mózg Buddy” Rick Hanson, str. 284-287

Uwaga: powyższy artykuł ma charakter jedynie informacyjny. Jeśli zażywasz jakieś leki, a chciałbyś spróbować powyższych suplementów diety, skontaktuj się najpierw z lekarzem.

  • lola

    ciekawa sprawa a w przypadku popularnej tarczycy co należy stosować-np. haszimoto

  • sukkub

    Przy chorobie autoimmunologicznej JEDYNIE LEKARZ może zalecić suplementację,ponieważ pewne związki mogą blokować działanie leków. Ewentualnie, możesz mieć np. totalny niedobór żelaza, a nadmiar potasu i zaczniesz brać jeszcze potas i co? Poza tym jestem za „naturalną suplementacją”. Powinnaś jednaj wiedzieć, że pewnych produktów przy tej chorobie spożywać po prostu nie możesz.
    Także podsumowując badania i lekarz, a nie forum i takie trąby, jak ja, bo musi być to dopasowane indywidualnie 😉
    Łatwiej uzupełnić niedobór, niż pozbyć się nadmiaru

  • Magda M.

    Rozsądne podejście:-) Tak jak jest napisane pod artykułem – artykuł ma jedynie charakter informacyjny (podobnie jak i cała nasza strona). W przypadku różnych dolegliwości i chorób należy skontaktować się z lekarzem (wspólnie omówić wszelkie nowe pomysły na leczenie).

    Pozdrawiam

  • druma

    Ja po odebraniu wyników badań krwi (wyszła mi anemia) brałam jakieś tabletki z żelazem, ale nic to nie dawało – anemia utrzymywała się na takim samym poziomie, badania ani drgnęły… Strasznie się zmartwiłam, powiedziałam o tym swojemu lekarzowi i okazało się, że brałam kiepskie żelazo (niehemowe, roślinne), a ono się źle wchłania niestety. Jak kupiłam żelazo odzwierzęce, to krwinki odrazu ruszyły i ich ilość powoli zaczęła wzrastać.

    • Magda M.

      Anemia sama w sobie nie jest chorobą – to możliwy objaw innych chorób. Wchłanianie żelaza może być utrudnione przez np. pasożyty, przewlekłe choroby. Jeśli ma Pani również inne dolegliwości, warto dokładnie się przebadać.

      Staramy się podkreślać, że artykuły z naszej strony mają charakter jedynie informacyjny (tak też powinny być traktowane również inne artykuły z Internetu, nie tylko z naszej strony) – mogą być źródłem informacji, podpowiedzią, wskazówką, natomiast dokładna diagnoza i leczenie pozostają w rękach lekarza.

    • krysiazab@interia.pl

      Na zelazo trzeba pic pokrzywe .kupic w aptece lub sklepie zielarskim.

      • Magda M.

        Pokrzywy nie można pić za dużo, gdyż wypłukuje magnez. Jedna herbatka z pokrzywy, max dwie na tydzień powinny wystarczyć.

        Jednak w przypadku obniżonych wyników badań krwi, nie powinno się leczyć
        samemu – należy udać się do specjalisty, aby odnaleźć przyczynę utraty
        żelaza.

  • Klaudia Bienias

    Kup sobie Revitasens. Preparat
    ten naprawdę jest pomocny przy obniżonym nastroju. Reguluje procesy
    nerwowe, odbudowuje zniszczone neurony, zapobiega depresji i
    chorobie dwubiegunowej. Zawiera składniki, które są niezbędne dla
    komórek nerwowych – witaminę B6 i B12, kwas rybi, kwas foliowy.
    Największym plusem jest to, że kapsułki są w pełni naturalne.

  • Karolina D.

    A czy inna forma witaminy b6 też może być skuteczna? Czy tylko ta p-5-p?

    • Magda M.

      Może być również inna forma.