res:
Właściwości i wartości odżywcze bananów

Właściwości i wartości odżywcze bananów

Dodaj komentarz

Banan już od wielu lat jest jednym z najpopularniejszych importowanych owoców w Polsce. Można go znaleźć zarówno na weselnych i urodzinowych paterach, jak i w codziennych woreczkach na drugie śniadanie. Może stanowić samodzielną, zdrową przekąskę, a także być składnikiem wielu pysznych deserów. Delikatny, charakterystyczny smak nieodmiennie kusi i cieszy podniebienie. Banan i jego właściwości zdrowotne wspomagają zdrowie, a wartości odżywcze dodają energetycznego kopa na co dzień. Co jeszcze warto o nim wiedzieć i co można z niego zrobić?

Właściwości bananów – kiedy warto jeść ten słoneczny owoc?

Intensywnie żółty kolor banana nawet zimą potrafi przywołać klimat lata. Pamiętajmy jednak, że również banany mocno dojrzałe, usiane brązowymi kropkami, doskonale nadają się do jedzenia.

Kto powinien spożywać banana i sporządzone z niego potrawy? Jest on prawdziwą skarbnicą potasu – zawiera aż 358 mg tego pierwiastka w 100 g. Sprawia to, że może być idealnym uzupełnieniem diety osób cierpiących na nadciśnienie, a także pomóc w profilaktyce choroby.

Badania wykazały, że obecność w bananach pektyn sprzyja obniżeniu cholesterolu we krwi, a w konsekwencji może mieć pozytywny wpływ na utratę wagi. Co ciekawe, efekt ten związany jest ze spożywaniem owoców niedojrzałych.

Właściwości i wartości odżywcze daktyli »

Właściwości bananów mogą pomóc sercu. Są one także doskonałe dla ludzi, którym na co dzień towarzyszy stres, cierpiących na niedobór magnezu – ten pierwiastek również jest obecny w bananie w dużych ilościach.

Owoce te powinny jeść również osoby mające problemy z żołądkiem – regenerują one bowiem jego błonę śluzową i wspomagają walkę z wrzodami. Pomagają też pokonać niestrawność i uciążliwe wzdęcia.

Są ponadto bardzo chętnie wybierane już przez najmłodsze dzieci.

Przeciwwskazania

Pamiętajmy, że mimo niewątpliwych walorów zdrowotnych są one niewskazane w diecie osób chorujących na cukrzycę, a także nadmiar potasu we krwi.

Wartości odżywcze bananów – ile mają kalorii, białka, tłuszczu i witamin?

Czy są to owoce kaloryczne? 100 g banana to 89 kcal, a więc jeden średniej wielkości okaz zawiera 178 kcal. Jest to zatem jeden z najbardziej kalorycznych owoców, dlatego raczej nie powinniśmy spożywać go w dowolnych ilościach każdego dnia. Ale jeśli zachowamy umiar i zjemy jednego lub dwa banany dziennie, z pewnością nie odczuje tego nasza waga, a korzyści dla zdrowia okażą się bezcenne. Jak wszędzie, tak i tutaj potrzebny jest złoty środek.

Banan zawiera 1,09 g białka w 100 g, czyli jak na owoc dość dużo. Ilość tłuszczu jest bardzo niewielka – to 0,33 g na 100 g. Przeważają za to węglowodany (w tym cukry proste), których jest 22,84 g na 100 g. To dlatego bananowa przekąska jest tak chętnie spożywana przez sportowców – zarówno przed, w trakcie, jak i po treningu. Szybko dodaje energii i stawia na nogi, a przy tym banan zajmuje niewiele miejsca, a jego przygotowanie do spożycia jest banalne i zajmuje kilka sekund.

Wartości odżywcze bananów wzbogaca paleta witamin i minerałów: witaminy A, C, E, K, witaminy z grupy B, a także – oprócz magnezu i potasu – żelazo, fosfor, wapń, cynk, sód i mangan.

Co można zrobić z bananów?

Banana można jeść jako samodzielne danie – najlepiej na pierwsze lub drugie śniadanie, ponieważ wtedy ludzki organizm dobrze trawi owoce. Może on być również składnikiem wielu fit przekąsek, takich jak placki owsiane z bananem, bananowe pancakes czy naleśniki. Popularnym pomysłem jest również koktajl z mleka i banana, a prawdziwy przysmak stanowią suszone kawałki bananów. Może on być też dobrym składnikiem różnego rodzaju deserów: galaretek, lodów oraz ciast.

Co jeszcze można zrobić z bananów i czy zawsze muszą być to opcje deserowe? Banan dobrze sprawdza się również w mniej słodkich daniach, na przykład w postaci kurczaka z bananami w różnych wydaniach lub ryżu z bananami smażonymi. Pamiętajmy, że w kuchni ogranicza nas tylko wyobraźnia, a banan ma tak wszechstronne właściwości, że doskonale nadaje się do eksperymentów i tworzenia nowych smaków.

Sposób na przetwory z bananów – dżemy, konfitury, marmolady »

Szybki przepis na smażone banany »