res:
Szpinak - poznaj jego właściwości

Szpinak – poznaj jego właściwości

Dodaj komentarz

Szpinak to nieszczególnie lubiane warzywo. Największe opory przed jego zjedzeniem mają dzieci. Jest to duży błąd, gdyż szpinak jest niezwykle zdrowy. Roślina ta wywodzi się ze starożytnej Persji, gdzie ceniono go tak bardzo, że nawet wysyłano go w prezencie władcom innych krajów. Poznaj właściwości szpinaku, a już nigdy z niego nie zrezygnujesz.

Właściwości szpinaku

Właściwości lecznicze szpinaku potwierdzają liczne badania naukowe. Dzięki sporej zawartości beta-karotenu, witaminy C i luteiny liście szpinaku wykazują właściwości przeciwnowotworowe i chronią przed miażdżycą. 

W szpinaku znajdziemy także duże ilości potasu, który obniża ciśnienie krwi, dlatego też warto jeść go, gdy cierpimy na nadciśnienie. Wraz z magnezem reguluje pracę serca, obniża podatność na stres i uspokaja. Zapobiega również bólom głowy.

Jednymi z najciekawszych substancji znajdujących się w liściach szpinaku są tylakoidy. Przedłużają one uczucie sytości, dzięki czemu mamy mniejszą ochotę na spożywanie posiłków i przekąsek. Potas i witaminy z grupy B, również występujące w dużych ilościach w szpinaku biorą udział w spalaniu tłuszczów i węglowodanów, a także przyspieszają metabolizm. Szpinak może być więc znakomitym produktem dla wszystkich, którzy się odchudzają. 

Szpinak wyróżnia się również sporą zawartością żelaza, ale ze względu na to, że jego przyswajalność z produktów roślinnych jest znikoma, możemy całkowicie go pominąć.

⇨ Jakie właściwości ma szałwia? Oto zalety tego zioła

Szpinak – wartości odżywcze i witaminy

Wartości odżywcze 100 g szpinaku: 

  • Wartość energetyczna – 23 kcal
  • Węglowodany – 3,6 g
  • Białko – 2,9 g
  • Tłuszcz – 0,4 g
  • Błonnik – 2,2 g

Zawartość witamin w 100 g szpinaku:

  • Witamina C – 28,1 mg
  • Witamina B6  – 0,2 mg
  • Witamina E – 0,12 mg
  • Witamina B9 (kwas foliowy) –  7 µg
  • Witamina A – 1 IU

Zawartość minerałów w 100 g szpinaku (z pominięciem wapnia i żelaza*):

  • Potas – 558 mg
  • Magnez – 79 mg
  • Sód – 79 mg
  • Fosfor – 12 mg
  • Cynk – 0,1 mg

Dane pochodzą z bazy USDA National Nutrient Database

Szpinak – przeciwwskazania

Jedząc szpinak, pamiętajmy, że zawiera on w sobie kwas szczawiowy, który odwapnia organizm i może być szkodliwy dla niektórych osób. Unikać go powinny osoby cierpiące na problemy z nerkami i kamicę nerkową, gdyż szczawiany wapnia, będące efektem wiązania wapnia przez kwas szczawiowy, osadzają się w nerkach, tworząc kamienie nerkowe. Zawartość wapnia i żelaza w szpinaku została więc pominięta, gdyż tak naprawdę, nie mamy z tego żadnych korzyści.

Jak można jeść szpinak?

Największe korzyści z jedzenia tego warzywa odniesiemy wtedy, gdy będziemy spożywać szpinak na surowo. Można go np. dodać do sałatki i podlać olejem lub oliwą, co poprawi wchłanianie luteiny i beta-karotenu.

Warto unikać gotowania szpinaku. Jeśli chcemy dodać go do potrawy, lepiej będzie udusić go na oliwie. Roślina ta znakomicie komponuje się z daniami z makaronem. Wszelkiego rodzaju spaghetti wręcz się prosi, by dodać do niego kilka listków szpinaku. Zielone warzywo nadaje się także do wykorzystania jako farsz do pierogów i naleśników albo dodatek do ziemniaków.

W sezonie zimowym warto kupować szpinak mrożony, gdyż ten sposób przechowywania nie pozbawia rośliny jej cennych właściwości.

⇨ Hodowla ziół we własnym domu, nawet zimą? Czemu nie – sprawdź, jak to się robi