res:
Stres pod kontrolą - ćwiczenie na uporanie się z chronicznym stresem

Stres pod kontrolą – ćwiczenie na uporanie się z chronicznym stresem

Dodaj komentarz

Mam wrażenie, że w dzisiejszych przedziwnych czasach stres stał się nierozerwalną częścią krajobrazu życia. Powszechnie wiadomo, że długotrwałe doświadczanie stresu na zdrowie nie wychodzi. Pytanie jednak co zrobić, aby poradzić sobie ze stresem. Przedstawiamy krótkie ćwiczenie, które pomoże sięgnąć do źródła stresu i zminimalizować jego działanie.

Chroniczny stres

Zakres działania chronicznego stresu jest szeroki, potrafi „spalać” człowieka od wewnątrz. Taka jest reakcja organizmu  na chroniczny stres:

– redukcja wchłaniania składników odżywczych
– podniesienie poziomu cholesterolu i trójglicerydów
– utrudnianie działania układu odpornościowego
– podnoszenie ciśnienia krwi
– negatywne oddziaływanie na pamięć i koncentrację
– tłumienie prawidłowej funkcji tarczycy
– utrudnianie gojenia się ran
– zmniejszenie gęstości kości
– redukcja tkanki mięśniowej
– wyższe ciśnienie krwi
– obniżona odporność
– zwiększone odkładanie tłuszczu w rejonie brzucha

Stres pod kontrolą

Sporządź listę wszystkich rzeczy, które cię stresują. Uwzględnij na niej rzeczy związane z twoją pracą, domem, relacjami, finansami, zdrowiem, wyglądem. Teraz przemyśl je wszystkie po kolei i zdecyduj, którą z trzech poniższych opcji zamierzasz wybrać dla pozbycia się stresu, którego aktualnie doświadczasz.

1. Opcja 1 – polega na działaniu. Sporządź bardzo precyzyjną i realistyczną listę działań, jakie zamierzasz podjąć w celu zmiany swojej sytuacji. Jeśli poczujesz się zablokowany, wyobraź sobie, że twój przyjaciel jest w dokładnie takiej samej sytuacji, jak ty. Jakiej rady byś mu udzielił? Zapisz ją.

2. Opcja 2 – dotyczy perspektywy. Zmiana sposobu perspektywy. Zmiana sposobu, w jaki postrzegasz swój problem i znaczenia, jakie mu nadajesz, jest bardzo efektywnym sposobem na redukcję stresu wywołanego przez dany problem. Ponownie wyobraź sobie, że pomagasz przyjacielowi, mającemu te same problemy, sformułować trzy różne perspektywy – jakiej rady byś mu udzielił? Zapisz ją.

3. Opcja 3 – polega na akceptacji. Jeśli naprawdę nie możesz zmienić sytuacji lub swojej perspektywy, następnym sposobem na uwolnienie stresu jest zaprzestanie walki z aktualną sytuacją i zaakceptowanie rzeczywistości takiej, jaką jest obecnie. Co ciekawe, dokonanie takiej akceptacji często uwalnia w nas kreatywne pomysły i stwarza nowe możliwości.

Kiedy twoja lista jest gotowa i zawiera wszystkie źródła stresu, zastosuj jedną lub więcej z powyższych opcji. Poproś przyjaciela lub terapeutę o pomoc, jeśli poczujesz się zablokowany.

Źródła stresu

Niezaspokojone potrzeby fizyczne

Zaniedbywanie jakichkolwiek potrzeb twojego organizmu, takich jak potrzeba świeżego pożywienia z obfitością pełnowartościowych składników, wody, ćwiczeń, dotyku i snu może wywrzeć nacisk na ciało i być istotnym czynnikiem, przyczyniającym się do doświadczania stresu. Generalna zasada jest następująca: organizm ma się najlepiej, kiedy otrzymuje głównie świeże owoce, warzywa, wysokiej jakości białka, 1 litr wody dziennie i kiedy wykonujesz ćwiczenia typu aerobic przez 30 minut 3 razy w tygodniu, a także śpisz przynajmniej 7 godzina na dobę.

Niezaspokojone potrzeby emocjonalne

Potrzeby emocjonalne są dla twojego zdrowia równie ważne co potrzeby fizyczne. Obejmują potrzebę pozytywnego zainteresowania, szacunku, bezpieczeństwa, intymności, więzi społecznej, kompetencji, statusu, znaczenia i celów. Niezaspokojenie jednej lub więcej z nich może skutkować stresem, przejawiającym się w ciele i umyśle. Aby ustalić, jakie działanie podjąć, zamknij oczy i wyobraź sobie, że żyjesz w taki sposób, iż wszystkie twoje potrzeby emocjonalne są spełnione. Daj sobie trochę czasu na doświadczenie tego nowego stylu życia. Następnie, kiedy naprawdę poczujesz, że takie życie jest możliwe, zapytaj siebie – co potrzebujesz zrobić, aby to osiągnąć? Ćwiczenie to często podsuwa świetne pomysły. Ich realizacja zależeć będzie od ciebie samego.

Brak równowagi hormonalnej lub biochemicznej

Zaburzenia poziomu cukru we krwi, niedobory substancji odżywczych, toksyny, alkohol, kofeina, nikotyna, narkotyki, zaburzenia równowagi hormonów płciowych, a szczególnie zmęczenie nadnerczy mogą wynikać z zachowań spowodowanych przez psychologiczny stres, ale same także mogą być źródłem stresu dla ciała i umysłu. Jeśli od pewnego czasu czujesz się zestresowany, w pierwszej kolejności ważne jest, aby sprawdzić stan zdrowia twoich gruczołów nadnerczy. Zdrowa dieta, odpowiednia ilość snu, pewna ilość ćwiczeń i przyjmowanie suplementów multiwitaminowo-mineralnych oraz żeńszenia syberyjskiego wspomaga gruczoły nadnerczy, co może przynieść zauważalną poprawę twojej zdolności radzenia sobie ze stresem.

Na podstawie książki Biblia umysłu i ciała dr Mark Atkinson