res:
Pokrzywa - zwykła roślina o niezwykłych właściwościach

Pokrzywa – zwykła roślina o niezwykłych właściwościach

Dodaj komentarz

Świat jest pełen zdrowego jedzenia – na świecie istnieje ponad 60 tysięcy jadalnych roślin, z czego na nasze talerze trafia zaledwie kilkadziesiąt z nich. Zdecydowana większość roślin, które mogą odżywić nasze ciało, jest nietknięta przez koncerny biotechnologiczne, jest nieuprawiana przemysłowo – to dobra wiadomość. Wiele z nich mijamy podczas spacerów w lesie, na łące, czy w parku. Poniżej przedstawiam roślinę, która jest tak powszechna, że niemal się o nią potykamy. Mowa o pokrzywie zwyczajnej.

Pokrzywa – właściwości i zastosowanie

Z pokrzywy możemy zrobić herbatki, zupy, sałatki, soki, nadzienie do pierożków, tarty i innych potraw. Aby przestała parzyć, wystarczy ją przelać wrzątkiem (w przypadku młodej pokrzywy) lub podgotować kilka minut (w przypadku starszej pokrzywy). Pokrzywę możemy wysuszyć i dodawać ją jak pozostałe zioła do różnych potraw. Mało kto o tym wie, lecz przed karierą bawełny, włókna pokrzywy stanowiły materiał przędzalniany. Poniżej kilka najważniejszych zastosowań zdrowotnych:

  • wpływa korzystnie na układ odpornościowy
  • zmniejsza skłonność do przeziębień, pomocna w chorobach reumatycznych i artretycznych
  • wskazana w stanach zmęczenia i wyczerpania
  • oczyszcza krew, ma działanie krwiotwórcze, jest pomocna przy anemii spowodowanej niedoborem żelaza
  • obniża poziom cukru we krwi
  • działa korzystnie na włosy i paznokcie
  • wpływa korzystnie na nerki i pęcherz
  • zawiera witaminy C, K, z grupy B
  • zawiera garbniki, wapń, magnez, potas, fosfor, żelazo, mangan, krzem, chlorofil, beta-karoten

Do celów kulinarnych i leczniczych najlepiej używać pokrzywy młodej (kwiecień/maj), zanim zakwitnie. Starsza pokrzywa „oddaje” część swoich dobroczynnych składników (witaminy, minerały) kwiatom. I jeszcze jedna uwaga – w Polsce spotkamy pokrzywę zwyczajną i pokrzywę żegawkę. Między nimi są niewielkie różnice (odmiana druga jest mniejsza od pokrzywy zwyczajnej), wiele źródeł podaje, że ich właściwości zdrowotne są podobne, lecz pokrzywa żegawka może mieć niekorzystny wpływ na serce.

Sok z liści pokrzywy

Sok z pokrzywy w postaci suplementu diety to bardzo wygodna forma dla każdego, kto nie ma czasu biegać po łąkach i samodzielnie przyrządzać zdrowotnych miksturek. Wystarczy 25 ml soku, aby zaopatrzyć organizm w 120 mg witaminy C. Ziołowe mikstury, napary, wyciągi roślinne, w tym sok z liści pokrzywy, to świetna opcja na porę jesienno-zimową, podczas której Matka Natura obdarza nas mniejszą ilością świeżych warzyw i owoców.

Źródło: „Apteka Pana Boga

pokrzywa_sok

Google