res:
5 właściwości nasion chia, o których mogłeś jeszcze nie słyszeć

5 właściwości nasion chia, o których mogłeś jeszcze nie słyszeć

Dodaj komentarz

Nasiona chia (szałwia hiszpańska) należą do tzw. super-żywności. Są małe, niepozorne, lecz zawierają wiele składników odżywczych, w tym największą zawartość dobroczynnych omega-3 niż jakakolwiek inny rodzaj zdrowej żywności!

1. Sposób na odchudzanie.

Te małe, niepozorne nasiona chia stanowią podstawę tzw. diety azteckiej. W Polsce jeszcze mało kto o niej słyszał, lecz w Stanach jest coraz bardziej popularna. Jednym z największych popularyzatorów diety azteckiej jest Bob Arnot – lekarz, pisarz, entuzjasta fitness i sportów wytrzymałościowych. W książce „Dieta aztecka. Odchudzająca moc cudownych nasion chia” opisuje swoje doświadczenia w zrzucaniu wagi oraz podaje dokładne wskazówki w jaki sposób dawkować nasiona chia, aby uzyskać odchudzający efekt.

2. Duża koncentracja składników odżywczych w niewielkim nasionku.

Pisząc o nasionach chia, podkreśla się, że zawierają bardzo wysokie stężenie omega-3, protein i błonnika. Lecz to nie wszystkie dobroczynne składniki, w które obfitują te niewielkie nasionka. W ich składzie znajdziemy również wapń, żelazo, magnez, selen, witaminy E, B1, B3.

Nasiona chia zawierają:

  • 8 razy więcej omega-3 niż hodowlany łosoś atlantycki, czyli więcej niż jakikolwiek inny rodzaj zdrowej żywności,
  • 6 razy więcej wapnia niż mleko,
  • 3 razy więcej żelaza niż szpinak,
  • 2 razy więcej błonnika niż otręby,
  • 15 razy więcej magnezu niż brokuły,
  • 4 razy więcej selenu niż len

Koktajle owocowe lub warzywne w połączeniu z nasionami chia stanowią jedne z najbardziej odżywczych posiłków na świecie!

3. Źródło siły życiowej.

Nastiona chia odpowiednio wkomponowane w dietę  zapewniają „zastrzyk energii”, ponadto stabilizują poziom cukru we krwi, obniżają poziom LDL („złego” cholesterolu), wysokie ciśnienie, poziom szkodliwych trójglicerydów oraz wagę ciała. Redukują również stan zapalny w ciele (stan zapalny jest odpowiedzialny za połowę wszystkich chorób serca i wielu innych schorzeń).

4. Popularny naturalny „dopalacz” stosowany przez zawodowych sportowców.

Chia była zwana „pokarmem dla biegaczy” – wzmacniała azteckich wojowników podczas ich długich wypraw i częstych bitew. Współczesne odkrycia naukowe oraz publikacja książki Christophera McDougalla Born to run [Urodzeni biegacze] wprawiły w zdumienie większość sportowców wytrzymałościowych. W powyższej książce zostały opisane możliwości Indian Tarahumara z Miedzianego Kanionu w Meksyku. Jadali oni niemal wyłącznie nasiona chia a pokonywali ogromne odległości – do trzystu dwudziestu kilometrów – z łatwością biegnąc bez przerwy!

5. Nie zawierają glutenu.

Osoby będące na diecie bezglutenowej mogą dodawać bez obaw chia do niemal każdego posiłku: sałatek, koktajli, zup, kasz, bezglutenowych ciast, chleba, naleśników.

Źródło: „Dieta aztecka. Odchudzająca moc cudownych nasion chia

Zainteresowanych nasionami chia odsyłam do zaprzyjaźnionego sklepu www.CzaryMary.pl, gdzie można nabyć te niezwykłe nasiona.