res:
Zdrowe napoje roślinne

Zdrowe napoje roślinne

Dodaj komentarz

Jednym z produktów cechujących się najwyższą zawartością łatwoprzyswajalnych wartości odżywczych jest… mleko. Zawiera ono składniki, które są nam niemal niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w tym: białko, lipidy, wapń, magnes, fosfor, potas, witaminę A, B12, C, D, E, K, PP. Ponadto, mleko obniża ryzyko wstępowania wielu niebezpiecznych schorzeń tj.: nadciśnienie, raka jelita grubego.

W wielu kulturach mleko jest uważane za podstawowy element żywienia – szczególnie dzieci. Mleko jest pokarmem, który towarzyszy człowiekowi od dnia narodzin. W ostatnim czasie produkt ten stał się jednak dość kontrowersyjny, co wpłynęło na zwiększenie grona swoich przeciwników. Wszystko za sprawą m.in.: znacznej zawartości tłuszczu, która jest odradzana osobom dorosłym, ze względu na ryzyko wystąpienia raka, a także prawdopodobieństwo wystąpienia chorób serca. Niemniej jednak produkty mleczne stanowią ważne uzupełnienie codziennej diety.

Co jest interesujące we współczesnym świecie coraz więcej osób wykazuje nietolerancję dla spożywania mleka, ze względu na zawarte w nim białka mleka krowiego. Konsekwencje jego spożywania przez osoby cechujące się nietolerancją mogą być bardzo przykre: wymioty, biegunka i wysypka. Warto zaznaczyć, że jest to powszechny problem dotyczący zarówno dorosłych jak i dzieci. Nie oznacza to jednak, że osoby te powinny zapomnieć o istnieniu mleka:). Ufff…. uspokajamy – istnieją mleczne napoje roślinne, które są świetną alternatywą dla klasycznego mleka krowiego. Tak więc nie ma potrzeby zmuszania się do spożywania mleka krowiego – warto dać się przekonać, do mlecznego napoju np.: sojowego, migdałowego, owsianego, kokosowego czy ryżowego. Produkty te są dostępne w sklepach, w których codziennie dokonujemy zakupów spożywczych. Zatem zachęcamy, aby podczas następnej wizyty w sklepie zatrzymać się przy półkach z napojami roślinnymi, zaprzyjaźnić się z nimi i na stałe zaprosić do naszej kuchni.:)

Mleka roślinne mają wiele zalet:

  • są dobrym źródłem białka (najwięcej białka ma mleko sojowe),
  • są mniej kaloryczne od tradycyjnego mleka,
  • stanowią cenne źródło błonnika,
  • są źródłem wapnia,
  • są lekkostrawne,
  • zawierają dużo witamin i minerałów.

A dlaczego są one równie zdrowe? Oto kilka słów na ich temat:

Mleko sojowe – bez wątpienia jest jednym z najbardziej popularnych mlecznych napojów roślinnych. Produkt ten posiada wielu zwolenników ze względu na właściwości odżywcze. Charakteryzuje się znaczną ilością białka oraz stanowi cenne źródło witaminy B. Nie zawiera laktozy. Mleko sojowe jest skarbnicą fitohormonów (hormonów roślinnych) korzystanie wpływających na kobiety w okresie menopauzy- co stanowi jego dominującą zaletę. Dodatkowo korzystnie oddziałuje na choroby układu pokarmowego.
Produkt ten posiada także swoją ciemną stronę, której nie należy pominąć, a mianowicie może przyczyniać się do powstawania alergii oraz problemów z tarczycą.

Mleko migdałowe – ma charakterystyczny smak z delikatna nuta orzechową. Idealnie nadaje się dla osób cierpiących na problemy z nadciśnieniem tętniczym oraz schorzeniami układu krążenia. A to dlatego, że mleko migdałowe charakteryzuje się niską zawartością sodu i znaczną ilością potasu. Dodatkowo zawiera błonnik, który jest odpowiedzialny za uregulowanie tempa wchłaniania cukrów i cholesterolu, dzięki czemu jego spożywanie zalecane jest osobom zmagającym się z cukrzycą.

Mleko owsiane – zawiera wiele istotnych dla organizmu człowieka węglowodanów, witamin i substancji mineralnych. Warto włączyć go do swojej diety szczególne powinny to uczynić osoby cierpiące na choroby układu pokarmowego oraz z zaburzeniami gospodarki tłuszczowej.


Mleko kokosowe
– nie należy mylić go z sokiem, który znajduje się wewnątrz kokosa, gdyż jest ono wyciskane z grubego i dojrzałego miąższu. Stanowi świetne źródło włókna pokarmowego oraz wielu, wielu innych minerałów i witamin. Są takie miejsca na ziemi, np. kraje położone nad Oceanem Spokojnym, gdzie mleko kokosowe pojmowane jest jako nieoceniony środek o właściwościach leczniczych. Pozytywnie wpływa na pracę wątroby oraz serca. Ponadto, kojąco wpływa na dolegliwości żołądkowe. Z racji, że cechuje się wysoką kalorycznością i tłustością, najlepiej spożywać go w połączeniu z odrobiną wody.

Mleko ryżowe – słodkie w smaku, przypominające kalorycznością 2% mleko krowie, choć ma bardziej wodnistą konsystencję. Powszechnie dostępne w sklepach są wzbogacane witaminami i solami mineralnymi.

Podsumowując – mleko roślinne można wykorzystać tak jak tradycyjne mleko do kawy, deserów, owsianki, płatków śniadaniowych, koktajli itd.

Jeżeli znajdziemy odrobinę wolnego czasu mleko roślinne możemy zrobić w domu. Aby samodzielnie przygotować mleko roślinne należy zalać 1 szklankę np. migdałów (można je wcześniej sparzyć i zdjąć skórkę) lub nasion wodą i pozostawić na około 8 godzin lub całą noc do namoczenia. Następnie trzeba je zmiksować i odcedzić przy pomocy gazy rozłożonej na sitku. Mleko gotowe! 🙂