res:
Napój owsiany - właściwości, wartości odżywcze i zastosowania

Napój owsiany – właściwości, wartości odżywcze i zastosowania

Dodaj komentarz

Ostatnio coraz popularniejsze stają się zamienniki mleka krowiego, produkowane z różnego gatunku ziaren. Doskonale uzupełniają jadłospis osób na diecie wegańskiej bądź nie tolerujących laktozy lub kazeiny. Do najczęściej dostępnych w handlu roślinnych wynalazków naśladujących mleko należy napój owsiany. Powstaje on z ziaren owsa, który nie bez powodu jest uznawany za jedno z najwartościowszych zbóż.

Właściwości napoju owsianego 

Owies – a tym samym wytwarzany z niego napój – to świetna żywieniowa oferta dla alergików, cukrzyków, sportowców wyczynowych i amatorskich, a także dla dbających o linię. Posiada stosunkowo dużo (choć trzykrotnie mniej niż proporcjonalna ilość prawdziwego mleka) białka o dobrym składzie aminokwasowym, co stanowi raczej rzadkość wśród artykułów zbożowych. Jest też dość zasobny w tłuszcz, przede wszystkim w korzystne dla organizmu nienasycone kwasy tłuszczowe, zwłaszcza kwas linolowy omega 6. To sprawia, że po owsiany płyn powinny sięgać osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu i tendencją do zmian miażdżycowych.

Napój owsiany Natumi – najczęściej wybierany »

Napój owsiany z wapniem »

Obecność w owsie cennych węglowodanów złożonych i błonnika, szczególnie jego rozpuszczalnej frakcji – w tym beta glukanów – przyczynia się do regulacji poziomu glukozy we krwi. Unikalnym składnikiem owsianych przetworów są avenartamidy, które mają silne zdolności antyutleniające. Co ciekawe, w ziarnach owsa wykryto również naturalną substancję działającą podobnie jak opium, tylko bez żadnych skutków ubocznych. Stąd owsiany napój mogą z pożytkiem wypijać wszyscy, którym brakuje energii lub dokucza permanentny stres. Pokarm ten potrafi działać jednocześnie stymulująco i relaksująco; poprawia kondycję zarówno fizyczną, jak umysłową, korzystnie wpływa na pamięć, koncentrację oraz funkcje poznawcze. Może być idealnym napitkiem chociażby przed sesją egzaminacyjną – zdrowszą alternatywą syntetycznych drinków energetyzujących.

Wartości odżywcze

100 ml napoju owsianego przeciętnie zawiera:

  • 360 kcal,
  • 1,3 g białka,
  • 0,6 g tłuszczu
  • 6 g węglowodanów.

Z witamin najwięcej jest tych z grupy B, głównie tiaminy, nieco witaminy E, zaś niekiedy sztucznie wzbogaca się płyn o witaminę D, która naturalnie w owsie nie występuje. Wśród minerałów dominują magnez, krzem, mangan i selen.

Są to liczby uśrednione; wiele tu zależy od metod produkcyjnych i ewentualnych dodatków. Niektóre firmy „ulepszają” owsianą imitację mleka, dorzucając do niej np. cukier, co oczywiście zwiększa jej kaloryczność, a zmniejsza dietetyczne walory. Dlatego zawsze warto uważnie czytać etykiety.

Zresztą napój owsiany można też z łatwością przyrządzić samodzielnie. Będzie to korzyść nie tylko dla zdrowia, ale i dla portfela, gdyż sklepowe „mleka” roślinne do najtańszych nie należą.

Szeroki wybór napojów owsianych »

Jak zrobić napój owsiany

Jak wyprodukować owsiany napój? Można użyć do tego całych ziaren (dostępne są w sklepach ekologicznych i niektórych supermarketach) – w takim wypadku przed właściwą obróbką należy je gotować przez kilkadziesiąt minut, aż całkiem zmiękną. Znacznie prościej jest wykorzystać zwykłe płatki owsiane. Szklankę płatków trzeba namoczyć w trzech szklankach przegotowanej letniej wody – powinno to trwać kilka godzin; następnie płynną mieszaninę umieścić w blenderze i dokładnie zmiksować. Kto chce uzyskać bardziej klarowny produkt, może jeszcze dodatkowo przecedzić go przez gazę lub gęste sito.

Napój owsiany z wyglądu łudząco przypomina autentyczne mleko, natomiast smak ma delikatny, neutralny, charakterystyczny dla zbożowych ziaren, z wyczuwalną lekko orzechową nutą. Można pić go bezpośrednio, albo stosować zamiast mleka do koktajli, budyniów, różnego typu wypieków, naleśników itp, a także jako zabielacz do kawy czy herbaty. Jest też idealną propozycją na szybkie i pożywne śniadanie, w towarzystwie owoców, orzechów, nasion słonecznika, dyni, lnu lub sezamu oraz pełnoziarnistych płatków, n.p. żytnich, jaglanych, gryczanych czy orkiszowych… Tylko raczej już nie owsianych; wprawdzie owies jest bardzo zdrowy, ale bez przesady…


Zobacz także:

Zdrowe napoje roślinne »

Kakao – napój, który w naturalny sposób poprawia samopoczucie »

偽物ブランド ブランドルイヴィトンコピー