res:
Najlepsze oleje dla twojego zdrowia

Najlepsze oleje dla twojego zdrowia

Dodaj komentarz

Tłuszcze jadalne w zależności od pochodzenia podzielić można na oleje roślinne, margaryny stołowe, tłuszcze zwierzęce i tłuszcze kuchenne. Oleje roślinne są uzyskiwane z nasion lub owoców roślin oleistych takich jak soja, słonecznik, rzepak, oliwka, len czy sezam. Tłuszcze zwierzęce są wytapiane z tkanek zwierzęcych. Na szczególną uwagę zasługują oleje rybie, które pozyskiwane są z mięsa i wątroby zwierząt morskich. Ze względu na prozdrowotne właściwości najlepsze oleje to oleje roślinne oraz oleje rybie. Co więc sprawia, że są tak korzystne dla naszego organizmu?

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) to kwasy tłuszczowe, które nie mogą być syntetyzowane przez organizm człowieka. Muszą więc być dostarczane do organizmu wraz z codzienną dietą.

Są one wykorzystywane między innymi do budowy błon komórkowych, są prekursorami eikozanoidów (hormonów tkankowych), obniżają poziom cholesterolu całkowitego we krwi i zapobiegają powstawaniu procesów miażdżycowych.

Do NNKT należą kwas linolowy (z rodziny kwasów tłuszczowych omega-6) oraz kwas α-linolenowy (z rodziny kwasów tłuszczowych omega-3). Z kwasów tych mogą być syntetyzowane kwasy tłuszczowe o dłuższych łańcuchach tłuszczowych takie jak:

  • z kwasu linolowego – kwas γ-linolenowy i kwas arachidonowy
  • z kwasu α-linolenowego – kwas eikozapentaenowy EPA i dekozaheksaenowy DHA

Najlepsze oleje >> to więc te, które zawierają duże ilości NNKT, koniecznych dla zachowania prawidłowych funkcji organizmu.

Oleje roślinne

Otrzymywane z nasion i owoców roślin oleje zawierają duże ilości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-6. Bogate w kwas linolowy są:

  • olej krokoszowy,
  • słonecznikowy,
  • kukurydziany,
  • sojowy,
  • olej z pestek winogron,
  • olej z orzechów włoskich,
  • oliwa z oliwek.

Olej lniany >> rzepakowy oraz sojowy to źródło kwasu α-linolenowego z rodziny kwasów tłuszczowych omega-3.

najlepsze oleje

Oleje rybie

Oleje pozyskiwany z mięsa oraz wątroby ryb i zwierząt morskich to źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 – EPA i DHA. Niskie spożycie ryb w populacji polskiej powoduje niedobór tych kwasów tłuszczowych. Niewystarczające spożycie kwasów EPA i DHA może być przyczyną między innymi:

  • nieprawidłowego rozwoju dzieci,
  • zmian skórnych,
  • zmniejszenia odporności,
  • zaburzeń transportu lipidów.

Źródłami kwasów EPA i DHA są tłuste ryby morskie: łosoś, makrela, halibut. Na szczególną uwagę zasługuje olej z wątroby dorsza (tran), który często jest składnikiem suplementów diety.

Najlepsze oleje w codziennej diecie

Jeżeli chcemy żyć zdrowo i długo – koniecznie musimy wprowadzić do codziennego menu zdrowe olej >> Należy zwiększyć spożycie olejów roślinnych oraz olejów rybich, zastępując nimi tłuszcze zwierzęce. Oleje roślinne tłoczone na zimno >> mogą być doskonałym dodatkiem do sałatek. Ryby morskie należy spożywać co najmniej 2 razy w tygodniu.