res:
Ksylitol - zdrowy zamiennik białego cukru

Ksylitol – zdrowy zamiennik białego cukru

2 komentarze

Biały cukier jest nazywany białą śmiercią białego człowieka. Dieta współczesnego człowieka zawiera znacznie więcej cukru niż kiedykolwiek w historii (np. statystyczny Amerykanin spożywa w ciągu roku nawet 64-68 kg cukru (!) – zawartego w żywności, w tym w przetworzonych artykułach spożywczych i napojach gazowanych). Jego systematyczne, długotrwałe spożywanie prowadzi do pogorszenia zdrowia, które nie zawsze wiążemy ze sposobem odżywiania.

Czy jest jakaś alternatywa? Oczywiście, jak zawsze:-) Do wyboru mamy na przykład stewię (uważaną za jedną z najsłodszych roślin na ziemi), naturalne miody lub ksylitol (cukier brzozowy). Dziś będzie słów kilka o ksylitolu:-)

Negatywne skutki spożywania cukru rafinowanego (białego)

Więcej o działaniu cukru można przeczytać w artykule „Cukier dzieci nie krzepi – o szkodliwości białego cukru”. Poniżej przedstawiam problemy zdrowotne, na które jesteśmy narażeni przy systematycznym spożywaniu białego cukru. Są to przede wszystkim:

– objawy przypominające ADHD, problemy behawioralne, trudności w nauce,
– niepokój i depresja,
– próchnica,
– osłabione kości, co prowadzi do częstych złamań,
– grzybica (Candida),
– zespół chronicznego zmęczenia i fibromialgia,
– chroniczne zapalenia zatok i uszu,
– cukrzyca,
– choroby serca,
– osłabiony układ odpornościowy, co się wiąże z podatnością na inne choroby,
– zespół jelita drażliwego (odpowiedzialny za 50% wszystkich bólów brzucha),
– większe ryzyko otyłości.

Ksylitol – zdrowy zamiennik białego cukru

Ksylitol jest cukrem uzyskiwanym z drzewa brzozy. Wygląda jak zwykły cukier, smakuje również prawie identycznie (jest jedynie trochę mniej słodki). Zasadnicza różnica występuje na poziomie atomowym – ksylitol posiada w cząsteczce 5 atomów węgla w przeciwieństwie do 6-cio i 12-to węglowych cukrów, takich jak glukoza, sacharoza, laktoza. I właśnie to decyduje o jego właściwościach takich jak:

– daje odczyn zasadowy – ma działanie bakteriobójcze, stabilizuje równowagę zasadowo-kwasową, hamuje rozwój grzybicy i drożdzaków,

– ma właściwości opóźniające procesy starzenia,

– zawiera prawie dwa razy mniej kalorii oraz o 75% mniej węglowodanów niż biały cukier,

– jest bezpieczny dla diabetyków – indeks glikemiczny ksylitolu jest aż 14-o krotnie niższy niż cukru,

– ułatwia mineralizację (przyswajanie wapnia przez kości),

– wzmacnia układ immunologiczny,

– przeciwdziała próchnicy, chroni dziąsła, wzmacnia szkliwo;

Bezpieczeństwa ksylitolu udowodniono w długoterminowych badaniach klinicznych. Włączając do swojej diety ksylitol należy pamiętać o jednej rzeczy – aby stopniowo dodawać go do posiłków, zaczynając od niewielkiej dawki (w dużych ilościach może mieć działanie przeczyszczające). Porcja do codziennego spożycia zależy od wrażliwości i masy ciała każdego człowieka (dla osób dorosłych jest to ok. 40 g dziennie).

Ksylitol: