res:
Kilka pomysłów na dobry sen

Kilka pomysłów na dobry sen

Dodaj komentarz

Jednym z kluczowych elementów zdrowia jest dobry sen. Niedobór snu lub bezsenność mogą mieć wpływ na wiele chorób fizycznych (takich jak choroby serca, otyłość, wysokie ciśnienie) i psychiczne niedogodności – takie jak drażliwość, zmęczenie, pogorszenie koncentracji i pamięci, a nawet depresję. Więcej o tym będziemy pisać w następnym artykule („Problemy ze snem – co zrobić, by w końcu zasnąć snem anielskim„). Dziś proponujemy kilka sposobów na polepszenie jakości snu. Wskazówki pochodzą z książki „Biblia umysłu i ciała„.

Oto kilka pomysłów na dobry sen:

„- wypracuj sobie zwyczaj chodzenia spać i wstawania codziennie o tej samej porze
– unikaj spożywania ciężkich posiłków co najmniej na 2 godziny przed pójściem spać
– unikaj kofeiny, nikotyny i alkoholu pod koniec dnia lub nocą
– wypróbuj technikę wolności emocjonalnej (EFT)
– przed snem słuchaj nagrania służącego zasypianiu z użyciem autohipnozy
– wypróbuj technikę relaksacyjną
– unikaj drzemek po godzinie 15.00
– ćwicz regularnie, ale nie później niż 3 h przed położeniem się spać – ranek to na ogół najlepsza pora na ćwiczenia dla większości ludzi
– jeśli światło jest problemem – stosuj maskę na oczy, jeśli hałas jest problemem – stosuj zatyczki do uszu
– wypracuj sobie rutynowe czynności, takie jak ciepła kąpiel, wypicie kubka ciepłego napoju, czytanie książki lub słuchanie muzyki, aby odprężyć się i zrelaksować przed snem
– weź ciepłą kąpiel z olejkiem lawendowym, aby odprężyć się przed snem
– niech twoja sypialnia będzie miejscem snu i intymności; nie oglądaj tam telewizji, ani nie leż w niej w ciągu dnia
– zachowuj całkowitą ciemność w sypialni w czasie snu
– utrzymuj lekko chłodną temperaturę w sypialni, jako że pomaga ona zasnąć i osiągnąć dobry sengłębszy poziom snu: 18-21 stopni to idealna temperatura
– jeśli nie możesz przestać o czymś myśleć, spróbuj pozbyć się tego ciężaru, przelewając go na kartki pamiętnika, rozmawiając o nim albo próbując jakiejś formy relaksacji
– jeśli po 20 minutach od położenia się nadal nie możesz zasnąć, wstań i zajmij się czymś relaksującym, np. wypij filiżankę herbaty z rumianku”