res:
Kiełki - trzy proste sposoby na domową hodowlę

Kiełki – trzy proste sposoby na domową hodowlę

Dodaj komentarz

Choć pogoda za oknem jest już prawie wiosenna, do prawdziwej wiosny oraz nowalijek z własnego ogródka jeszcze daleko.

Mimo to nawet zimą możemy mieć namiastkę wiosny dzięki naturalnym źródłom witamin – kiełkom. Są one bajecznie proste w hodowli, nasiona kosztują niewiele, w dodatku szybko rosną.

Kiełki – bogate źródło witamin – nie tylko na zimę!

Kiełki zawierają skoncentrowane ilości witamin, związków mineralnych, białka, enzymów oraz wielu innych cennych substancji. Wszystkie składniki są łatwo przyswajalne przez organizm.

Są polecane głównie w diecie wegetariańskiej, choć nic nie stoi na przeszkodzie, aby stały się elementem diety każdego z nas.

Niemalże z każdego rodzaju ziaren możemy wyhodować kiełki pełne witamin. Oto przykłady tych bardziej i mniej popularnych nasion:

  • Nasiona lnu – Kiełki z nasion lnu mają lekko słodki smak. Zawierają dużo soli mineralnych, lecytyny, są źródłem witamin C, E i B. Obniżają poziom złego cholesterolu. Regulują procesy trawienne. Są polecane przy zaparciach.
  • Nasiona fasoli mung – Mają lekko kwaskowaty smak. Zawierają dużo witamin A, B, PP, C, E, H, K. Są źródłem wielu mikroelementów, łatwo przyswajalnego białka i enzymów. Obniżają poziom złego cholesterolu.
  • Nasiona wiesiołka – Są niezastąpionym źródłem makro- i mikroelementów, enzymów i witamin z grupy B. Regulują procesy trawienne. Pozytywnie wpływają na pracę wątroby i jelit. Poprawiają stan skóry i paznokci. Wzmacniają organizm.
  • Nasiona dyni – Mają słodki smak, są lekko chrupiące. Wzmacniają i regulują organizm, pozytywnie oddziałują na górne drogi oddechowe, regulują metabolizm cukru. Są bogatym źródłem magnezu, cynku, żelaza oraz witamin A i B.
  • Nasiona rzeżuchy na kiełki – Charakteryzują się ostrym, wyrazistym smakiem.  Są bogate w składniki odżywcze: witaminy C, PP, P, B, związki potasu, magnezu, wapnia, siarki oraz mikroelementy. Wzmacniają organizm, poprawiają stan włosów, skóry i paznokci.
  • Nasiona rzodkiewki – Podobnie jak kiełki rzeżuchy, mają ostry, wyrazisty smak. Odnajdziemy w nich: dużo witaminy C i PP, magnezu, jodu, żelaza, cynku, wapnia oraz związków siarki. Dzięki nim poprawimy kondycję włosów, skóry i paznokci. Kiełki rzodkiewki pomagają również w oczyszczaniu dróg oddechowych.

kiełki

3 sposoby na domową hodowlę kiełków

1. Garnek

Tak, w małym garnku z przykrywką też przygotujemy kiełki 🙂 Wystarczy wsypać nasiona na dno naczynia i przepłukiwać je wodą 2-3 razy dziennie. Garnek pozostawiamy pod przykryciem. Po 2-4 dniach kiełki będą gotowe.

2. Talerzyk

Bierzemy płaski talerz, wykładamy go gazą, watą lub innym materiałem chłonącym wodę. Na gazę sypiemy pojedynczą warstwę nasion i podlewamy ją wodą, najlepiej przegotowaną i letnią. Wodę należy uzupełniać tak, aby gaza cały czas była mokra. Nasiona umieszczamy w ciepłym i najlepiej ciemnym miejscu.

W zależności od gatunku nasion, kiełki ukazują się po 2-4 dniach.

3. Kiełkownica – najbardziej profesjonalny przyrząd 🙂 W kuchni wygląda estetycznie. Do każdej kiełkownicy jest umieszczona szczegółowa instrukcja obsługi.

Gdzie można kupić odpowiednie nasiona? Najszybciej w sklepach ze zdrową żywnością. Sprawdź również w naszym zaprzyjaźnionym sklepie klikając w >> ten link lub obrazek poniżej.

kiełki

Przeczytaj również Zioła, które warto mieć w domowej apteczce