res:
Jak zniszczyć chandrę? Oto sposoby na jesienną depresję

Jak zniszczyć chandrę? Oto sposoby na jesienną depresję

Dodaj komentarz

Jesienna chandra dopada chyba każdego z nas. Wraz z pogorszeniem się pogody i małą ilością słońca, spada nasz nastój i ogólne samopoczucie. Tracimy radość z życia, nic nam się nie chce, spędzamy czas w domu. Warto poznać skuteczne sposoby na jesienną depresję, dzięki czemu dowiemy się, jak można sobie radzić z sezonowym spadkiem samopoczucia.

Jesienna chandra – co to jest? Objawy

Jesienna chandra jest potoczną nazwą sezonowej depresji. Jest to stan, który na szczęście nie trwa długo – może się utrzymywać przez 1-2 tygodnie. Jesienna depresja to spadek samopoczucia i co za tym idzie, również zdrowia fizycznego. Zazwyczaj sezonową depresję wiąże się z niedostateczną ilością światła słonecznego, którego w jesieni i zimie po prostu nam brakuje, a dni są bardzo krótkie. Możliwe, że obniżone samopoczucie wynika również ze wzrostu poziomu melatoniny w krwi. Jest to hormon regulujący sen, który wytwarzany jest przez szyszynkę w godzinach nocnych. Jesienna chandra związana jest z brakiem motywacji do działania, odczuwaniem przygnębienia i poczucia rozbicia – zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Stan depresyjny powoduje zaburzenia snu, sprawności seksualnej czy brak koncentracji.

⇨ Żurawina – nie tylko smaczna, ale i lecznicza. Poznaj jej właściwości 

Sposoby na jesienną chandrę

Warto wiedzieć, jak sobie radzić z jesienną chandrą. Czasami wystarczą proste sposoby na to, by uniknąć poczucia stagnacji. Każdemu przyda się wiedza nie tylko odnośnie tego, jak walczyć z depresją pojawiającą się jesienią, ale również w jaki sposób jej zapobiec.

Oto sposoby, które pomogą.

  1. Aktywność fizyczna. Podczas uprawiania sportu wydzielane są endorfiny, nazywane hormonami szczęścia. Codzienna aktywność może wpływać na zwiększenie ich poziomu we krwi, dzięki czemu organizm zdobywa odporność, nie tylko fizyczną, ale i psychiczną. Zwykły spacer czy jazda na rowerze przez kilkanaście minut dziennie jest dobrym sposobem na jesienną depresję.
  2. Małe przyjemności.  Chyba nic tak nie poprawia nastroju, jak małe przyjemności. Zafundujmy sobie kawałek czekolady, wyjście z bliską osobą do kina czy na spektakl teatralny. Dawka śmiechu i dobrego samopoczucia pomaga w wydzielaniu endorfin, które są naturalnym lekarstwem na zły nastrój.
  3. Ziołolecznictwo. W stanach depresyjnych warto sięgać po zioła, które działają uspokajająco i pomagają przywrócić równowagę organizmu. W tym celu warto spożywać napar z dziurawca, szałwi, męczennicy lekarskiej. W okresie jesienno-zimowym warto mocniej przyprawiać potrawy bazylią czy szafranem, które nie tylko wykazują walory smakowe, ale pomagają w przywróceniu stabilizacji emocjonalnej.
  4. Odpowiednia dieta. W okresie jesienno-zimowym warto spożywać 2-3 rozgrzewające potrawy oraz pić 2 litry płynów dziennie, co pomaga w utrzymaniu prawidłowej równowagi organizmu. Kluczowa jest również dieta bogata w owoce i warzywa – jabłka, śliwki, gruszki. Organizm potrzebuje bowiem większej dawki energii, a wahania nastroju mogą być wywołane niedoborem witamin.

Czym się różni jesienna chandra od faktycznej depresji?

Sezonowa chandra zwykle nie utrzymuje się dłużej niż 2 tygodnie. Warto podkreślić, że jesienna chandra nie powinna utrudniać życia, natomiast prawdziwa depresja jest na tyle silna, że potrafi odbierać chęci do codziennego funkcjonowania. Jeśli od kilku lat spadek nastroju obserwujemy jesienią i w zimie, a wiosną i latem objawy ustępują, świadczy to o typowej depresji sezonowej. Sezonowy spadek nastroju warto leczyć naturalnymi środkami, w tym ziołami, które są bezpieczne dla naszego zdrowia, a jednocześnie są w stanie poradzić sobie z przejściowym spadkiem nastroju, poczuciem lęku czy obniżeniem naturalnej odporności.