res:
Jarmuż - bohater w naszej kuchni

Jarmuż – bohater w naszej kuchni

Dodaj komentarz

Początki jarmużu sięgają czasów, kiedy ten dziki przodek kapusty porastał wschodnie wybrzeża Morza Śródziemnego (zdaniem niektórych badaczy jego ojczyzną jest Azja Mniejsza). Był on wówczas wysoką rośliną o mocno postrzępionych liściach. Kiedy ludzie odkryli jego wyśmienity smak i właściwości zdrowotne, zaczęli intensywnie poszukiwać tych roślin, zbierać ich nasiona i sadzić je na własne potrzeby. Rozpoczął się także handel nasionami z mieszkańcami innych regionów, a żołnierze i badacze stopniowo przenosili warzywo na nowe tereny w postaci racji żywnościowych, co powodowało rozszerzenie zasięgu jego uprawy. Wkrótce nasiona tej rośliny dotarły do Europy, na Wyspy Brytyjskie, do Rosji, a nawet do Ameryki Północnej.

Jarmuż, który uprawiamy jest obecnie, prawie niczym nie różni się od tego, którym odżywiano się kilka tysięcy lat temu. Najważniejszą między współczesnym jarmużem, a jego przodkiem różnicą jest to, że ma on większe liście. Ale cóż… my też przewyższamy wzrostem naszych dawnych krewnych.

Dlaczego warto jeść jarmuż?

  • Dostarcza naszemu organizmowi energii, a zawarte w nim kwasy tłuszczowe omega-3 zapewniają mu siłę i zwiększają odporność.
  • Niektórzy twierdzą, że po tym, jak wprowadzili jarmuż do swojej codziennej diety, częstotliwość ich przeziębiania się spadła nawet dziesięciokrotnie.
  • Dzięki witaminie K, wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych omega-3 oraz przeciwzapalnemu działaniu wyjątkowo licznych flawonoidów jarmuż wpływa korzystnie na nasze stawy i przyspiesza ich regenerację pomiędzy okresami wzmożonego wysiłku fizycznego.
  • Duża zawartość błonnika w jarmużu sprawia, że po jego spożyciu ten istotny składnik odżywczy wypełnia nam żołądek, powodując uczucie sytości po posiłku, a tym samym nie odczuwamy potrzeby sięgania po przekąski.
  • Wysoka zawartość beta-karotenu wpływa korzystnie także na poprawę wzroku.
  • Wartości odżywcze jarmużu mają wpływ na wzmocnienie układu odpornościowego.
  • Jedzenie jarmużu pomaga naszemu organizmowi szybko pozbyć się toksyn obecnych w zalegających resztkach pokarmowych.

Jak go jeść?

Ponieważ jarmuż w polskiej kuchni staje się coraz bardziej popularny, możemy spotkać coraz więcej przepisów na to, jak smacznie wprowadzić go do naszego codziennego menu. Dodajemy go często do zielonych koktajli, kanapek, przystawek; robimy z nich chrupiące czipsy i tosty. Jarmuż daje nam naprawdę szerokie pole do kulinarnych popisów. Ale na początek proponujemy Wam coś naprawdę prostego.

Klasyczna sałatka z jarmużu

przepis na 6 porcji:

Potraktuj ten przepis jako punkt wyjścia do dalszych kulinarnych eksperymentów. Jeśli nie zadowoli cię sałatka z jarmużu w wersji podstawowej, możesz wzbogacić jej smak, dodając na przykład posiekane orzechy, nasiona lub suszone owoce. Aby nadać potrawie oczekiwany smak, zabaw się w samodzielne komponowanie składników. Dla przykładu, możesz sam dobrać swój ulubiony olej, zastąpić sok z cytryny wybranym octem, sięgnąć po inne przyprawy lub dodać jeszcze jedno warzywo.

jarmuz

Składniki:

  • 2 łyżki stołowe oliwy z pierwszego
  • tłoczenia (ja często używam oleju z prażonych orzechów włoskich)
  • 2 łyżki stołowe soku z cytryny
  • 1 łyżeczka przyprawy chili
  • sól do smaku
  • 2 wiązki jarmużu, obranego ze zgrubień i łodyg, bardzo drobno posiekanego

Co dalej?

1. W dużym naczyniu dokładnie wymieszaj olej, sok z cytryny, chili i sól.

2. Wsyp pokrojony jarmuż i lekko potrząśnij naczyniem, aby rozprowadził się równomiernie.

3. Odstaw na 20 minut, aby sałatka nabrała aromatu.

Smacznego!

Tekst pochodzi ze strony Illuminatio.pl, „Jarmuż – bohater w naszej kuchni”.

Tekst przygotowany na podstawie książki „Jarmuż”.