res:
Jak poprawić trawienie - wskazówki Pięciu Przemian

Jak poprawić trawienie – wskazówki Pięciu Przemian

8 komentarzy

Zdrowie bądź choroba, zależą od tego co jemy. Nasze ciało każdego dnia potrzebuje składników, które później będą współtworzyć komórki naszego ciała. Pokarm jest głównym źródłem tychże składników budulcowych – jesteśmy dosłownie tym, co jemy. Kuchnia Pięciu Przemian jest bogactwem informacji na temat dobierania odpowiednich składników i łączenia ich ze sobą, tak, aby w pełni wykorzystać ich moc dla naszego zdrowia. Pięć Przemian niesie ze sobą garść zaleceń jak poprawić trawienie. Oto one:

Jak poprawić trawienie według kuchni Pięciu Przemian

  1. Stopniowo przestawiaj się na zdrowe odżywianie. Przyzwyczajenia są naszą drugą naturą, są jak wydeptywane przez wiele lat ścieżki – musi minąć trochę czasu zanim urosną na nich nowe rośliny. Bądź łagodny i wyrozumiały dla swojego organizmu. Jeśli w dzieciństwie i przez większość swojego życia jadłeś mięso, jajka i fasolę, twój organizm jeszcze długo będzie się domagał tego typu jedzenia.

  2. Gotowane potrawy uważa się za łatwiejsze do strawienia dla większości ludzi niż potrawy surowe (choć na ten temat są różne zadania, najlepiej sprawdzić jaki pokarm jest lepszy dla naszego organizmu). Aby zapobiec utracie witamin tak bardzo jak to jest możliwe staramy się gotować krótko (najlepiej na parze), uprzednio krojąc warzywa w małe kawałki.

  3. Gotowane potrawy są łatwiejsze do strawienia niż potrawy na bazie chleba. Jeśli ktoś nie wyobraża sobie życia bez chleba, nie musi wykluczać jego z diety – może ograniczyć jego spożycie. Ciekawostką jest to, że chleb kilkudniowy jest lepszy do strawienia niż świeży.

  4. Jako propozycje śniadaniowe doskonale sprawdzają się zupy, potrawy z warzyw, ze zboża z dodatkiem warzyw, jajek, orzechów, warzyw z dodatkiem strączkowych. Ciekawostką jest to, że systematyczne jedzenie ciepłych śniadań przez 4-5 dni w tygodniu, już po kilku tygodniach zmniejsza apetyt na słodycze, nie wspominając o poprawie samopoczucia i wzroście witalności. Dobrze jest ograniczyć główne posiłki do trzech w ciągu dnia, tak aby proces trawienia zakończył się przed kolejnym posiłkiem. Jeśli odczuwamy apetyt między posiłkami, można w międzyczasie przegryzać pestki słonecznika, których niewielka ilość szybko wywoła uczucie nasycenia.

  5. Świeżo przygotowane posiłki są lepszą opcją dla żołądka niż odgrzewane (zwłaszcza te wielokrotnie). Jednak jak i w każdej regule, tak i w tej są wyjątki, a należą do nich: potrawy na bazie surowej i kiszonej kapusty, roślin strączkowych oraz zupy z mięsa. Warzywa są lżej strawne, jeśli zrezygnujemy z ich smażenia na rzecz podgotowania w małej ilości wody. Na koniec warto dodać pełnowartościowy olej lub dobrej jakości masło. Jeśli już musimy coś podgrzać, to warto pamiętać, że w ‚reaktywacji’ potraw pomagają świeże dodatki – np. zioła.

  6. Gotowane zboże (w postaci całego ziarna) jest ciężkostrawne. Na prowadzenie w poziomie trudności do strawienia wysuwają się: orkisz, pszenica, owies. Alternatywą dla pożywnego ziarna jest długie jego gotowanie aż powstanie kleik.

  7. Produkty mleczne osłabiają trawienie. Ogranicz spożywanie serów, twarogów, śmietany, jogurtów. Jogurty, zsiadłe mleko i kefir mają działanie ochładzające i osłabiają przewód pokarmowy. Produkty mleczne powodują gromadzenie się wody w tkankach, co w dalszej kolejności skutkuje nadwagą i utratą witalności. Jedną z ostatnich naukowych „ciekawostek” jest to, że spożywanie nabiału sprzyja osteoporozie (!).

  8. Rośliny strączkowe są lżej strawne po dodaniu świeżego imbiru i wodorostów morskich. Najlepiej je przygotować i podawać ze zbożem i warzywami.

  9. Rosoły na mięsie i kościach są lżej strawne niż smażone mięso. W trakcie gotowania rosołów warto dodać kawałeczek świeżego imbiru. Jedną z propozycji śniadaniowych może być przygotowany nieco wcześniej rosół z dodanymi na bieżąco świeżymi warzywami.

  10. Małe kawałki mięsa (siekane, drobno krojone) są lepszą opcją trawienną niż duże kawałki. Natomiast dodatek świeżego imbiru poprawia trawienie mięsa i zapobiega odkładaniu się odpadowych produktów przemiany materii, które powstają przy trawieniu białka zwierzęcego.

  11. Postaw na produkty wysokiej jakości – z ekologicznych upraw, bądź też lokalnych upraw, wędliny i kiełbasy wykonane zgodnie z tradycyjnymi recepturami. Są one zdrowsze, pożywniejsze, lżej strawne, zawierają mniej chemii, sztucznych dodatków i (w przypadku wędlin i kiełbas) odpadów typu zmielone skóry, chrząstki.

  12. Zrezygnuj z mrożonek na rzecz świeżych produktów. Długie spożywanie mrożonek (zwłaszcza mięsa) zaburza trawienie i zmniejsza siły witalne.

  13. Unikaj mikrofalówki. Błyskawiczne odgrzanie „zamyka” chłód w odgrzewanych potrawach. Zimna energia przedostaje się w taki sposób do organizmu, z czasem powodując niedobór jang, dotykający przede wszystkim nerki. Osłabienie nerek objawia się zmęczeniem, zwiększoną wrażliwością na chłód i częstym oddawaniem moczu w nocy.

  14. Unikaj mocno wychłodzonych potraw i napoi. Oziębiają one układ pokarmowy i utrudniają wchłanianie jedzenia. Spróbuj za to pić gorącą wodę. Jej regularne picie pomaga w utracie zbędnych kilogramów i wody zgromadzonej w tkankach, dodatkowo wzmacnia przewód pokarmowy.

  15. Słodycze, ciasta i soki owocowe, spożywane regularnie, przez dłuży czasu osłabiają przewód pokarmowy. Duży apetyt na słodycze może być oznaką słabego trawienia.

  16. Owoce z supermarketu mogą być ciężkostrawne, gdyż zazwyczaj są zbierane jako niedojrzałe.

  17. Aromatyczne i ostre przyprawy oraz świeże i suszone zioła poprawiają pracę przewodu pokarmowego. Świeży imbir jest dobrą propozycją na uczucie przepełnionego żołądka, natomiast estragon, koper włoski, kolendra, kminek, majeranek, oregano, rozmaryn poprawiają trawienie i pobudzają apetyt.

  18. Herbatki oraz napary z ziół i przypraw poprawiają trawienie, np. kawa zbożowa z kardamonem oprócz lepszego trawienia przeciwdziała wilgoci i nadwadze. Przeczytaj również 6 herbatek ziołowych poprawiających trawienie.

  19. Świeże warzywa powinny być niezbędnym składnikiem potraw z mięsem, rybą i strączkowych. Takie połączenie zapewnia dobre trawienie, prawidłowe wydalanie odpadów, a organizm jest wolny od zanieczyszczeń i pełen energii.

  20. Zadbaj o odpowiednie otoczenie – ładnie nakryty stół, miłą atmosferę. Stres, gniew i kłótnie przy jedzeniu prowadzą do zastoju w przewodzie pokarmowym. Podczas jedzenia postaraj się skupić na jedzeniu – wyłącz TV, nie myśl o problemach czy obowiązkach do wykonania.

Tekst pochodzi ze strony wKuchniPieciuPrzemian.pl.

Skuteczna pomoc na lepsze trawienie

Jest jeszcze jedna rzecz, która świetnie reguluje pracę układu pokarmowego. Jest nią suplement diety pHlush.

jak poprawić trawienie

pHlush jest wyjątkową mieszanką magnezu, witaminy C i innych wartościowych składników odżywczych, które wspomagają utrzymanie zdrowego układu pokarmowego. pHlush przywraca równowagę kwasowo-zasadową w nieinwazyjny sposób, pozostawiając naturalną florę bakteryjną.

Jak jeszcze działa pHlus?

  • Wspomaga oczyszczanie i prawidłowe działanie narządów trawiennych.
  • Zwiększa częstotliwość i jakość ruchów perystaltycznych.
  • Pomaga usunąć toksyny z błony śluzowej jelit w nieinwazyjny, bezpieczny sposób.
  • Przyczynia się do zwiększonego wchłaniania składników odżywczych.

Forma pysznego koktajlu, który otrzymasz po zmieszaniu jednej saszetki proszku z wodą jest szybka, prosta i… bardzo smaczna (ma przyjemny, cytrynowy smak).

Teraz już wiesz, jak poprawić trawienie w naturalny sposób 🙂

  • Zuza Nowicka

    Ja wspomagam swoje trawienie naturalnym sposobem, jakim jest pierzga pszczela 🙂 Odkąd zaczęłam ją stosować problem z trawieniem znikł. Jest wzbogacona o masę naturalnych odżywek dlatego wspomaga nie tylko trawienie, ale i cały organizm 🙂 Nie dawno spotkałam się z odpowiednikiem pierzgi bee pearl czy jakoś podobnie.

  • johna

    samemu nie tak łatwo ułożyć sobie dietę. Trzeba brać pod uwagę kilka czynników, takich jak stan zdrowia, dolegliwości, tryb życia, alergie. Czasami trzeba skorzystać z podpowiedzi specjalisty. Moja diety wygląda troszkę inaczej, jest w niej obecnie dużo więcej warzyw i produktów z małym indeksem glikemicznym. Cyklicznie korzystam również z probiotyków, żeby wspomagać naturalne funkcje obronne organizmu. Zioła również są cennym źródłem wsparcia. Obecnie mam jeżówkę purpurową w formie roślinnego ekstraktu z herbaya. Bardzo dobrze się wchłania i ma odpowiednią dakę dzienną, potrzebną, by w ogóle mówić o prawidłowym działaniu.

    • Nina

      Powiem wam, że i mi było ciężko ułożyć dietę, dlatego byłam u diabetyka i dobrałam wszystko pod siebie i swoje potrzeby. Początkowo łatwo nie było, ale teraz już wiem co jest dla mnie korzystne, a po czym źle się czuję. Wspomniana jeżówkę kupiłam z ciekawości, chciałabym wzmocnić swoją odporność. Myślę, że to całkiem niezłe rozwiązanie.

  • bazylia

    A co myślicie o ziołowych ekstraktach? Właśnie zainwestowałam w kapsułki z Herbaya, podobno mają bardzo dobrej jakości zioła i odpowiednio dużą dawkę, by zadziałać prawidłowo.

  • mija

    Moim zdaniem całkiem niezłym rozwianiem jest wprowadzenie probiotyków do codziennej diety. Mi taka kuracja bardzo pomogła. Dla tych, którzy nie lubią jogurtu zostaje apteczny odpowiednik, który naprawdę poprawi funkcjonowanie jelit.

  • Maria

    Ja również mam kapsułki ziołowe i uważam, że bardzo mi pomogły opanować kłopoty z układem pokarmowym. Czuję się po nich naprawdę zdrowa i lekka. Kłopoty z układem trawiennym się skończyły. Jednak rośliny są dla nas najlepsze.

  • kaja

    Johna ma rację, warto wypróbować ziołowe produkty, które są bezpieczne dla organizmu. Do tego lepiej się wchłaniają i wzmacniają odporność.

  • Emma

    U mnie trzeba było zacząć od wzmocnienia jelit, a właściwie od wyciszenia ich nadwrażliwości. Właśnie kończę dawkowanie debutiru, minęły przykre biegunki, skurcze i wzdęcia. Teraz planuję zdrowszą dietę i wzmacnianie się probiotykami.