res:
Jak gotować brokuły, aby działały antynowotworowo

Jak gotować brokuły, aby działały antynowotworowo

3 komentarze

Brokuły są znane z właściwości antynowotworowych. Jednak brokuły, podobnie jak i inne warzywa, gdy są rozgotowane, tracą swoje dobroczynne właściwości. Jak więc je ugotować, aby utraciły jak najmniej cennych związków?

Jak gotować i przyrządzić brokuły?

Przede wszystkim – nie rozgotowujemy. Starajmy się wszystkie warzywa gotować jak najkrócej, w małej ilości wody (wrzucamy bezpośrednio na wrzątek) i pod przykryciem. Innym polecanym sposobem jest gotowanie na parze (w specjalnych garnkach).

Oto wskazówka jak ugotować brokuły:

– Gotujemy warzywa w niewielkiej ilości wrzątku lub na parze.
– Gotujemy krótko – 3 minuty w przypadku wrzucenia na wodę lub nieco dłużej w przypadku gotowania na parze. Warzywa powinny być twardawe, o intensywnym zielonym kolorze.
– Na koniec dodajemy prażone pestki słonecznika.

Wartości odżywcze brokułów

Brokuły zawierają m.in. kwas foliowy, potas, witaminę C, witaminę B, witaminę K, A.  Natomiast w kiełkach brokułów znajdziemy m.in.: karotenoidy (takie jak beta-karoten), magnez, błonnik pokarmowy.

Źródło: American Institute for Cancer Research

  • Tadeusz

    Z tego, co wiem, nie można utrzymać właściwości antynowotworowych w brokule poddając go obórce termicznej. Zmiana barwy o tym świadczy. Glukorafanina będąca prekursorem sulforafanu nie lubi obróbki termicznej.

    • Magda M.

      Dlatego proponujemy (idąc w ślad za American Institute for Cancer Research) gotować go jak najkrócej, w małej ilości wody lub na parze, tak, aby nie stracił swojego koloru i pozostał lekko twardawy.
      Pozdrawiam

  • Elżbieta

    jest pewnien drobiazg: aby brokuły działały anty-rakowo same muszą mieć odporność na grzyba. jeśli kupimy pryskane, czyli grzyb jest w sposób sztuczny likwidowany, to takie brokuły nie mają odporności (którą możemy wykorzystać) i są po prostu zwykłym zielonym balastem.