res:
Dieta na dobre samopoczucie, czyli jak jedzenie wpływa na twój nastrój

Dieta na dobre samopoczucie, czyli jak jedzenie wpływa na twój nastrój

1 komentarz

„Jednym z barometrów za pomocą, którego możesz zmierzyć, czy dostarczasz swojemu organizmowi właściwe pożywienie i odpowiednie składniki odżywcze, jest twój nastrój. W istocie każdy aspekt ciebie – nastrój, ciało, zdrowie, libido, wygląd, zachowanie, myśli, sen, witalność, a nawet IQ – jest pod wpływem tego, co jesz. Niewłaściwe ustalenie diety, czyli spożywanie nieodpowiednich proporcji makroskładników pokarmu (węglowodanów, białek i tłuszczów) lub spożywanie jedzenia znanego z negatywnego wpływu na nastrój (cukru, produktów przetworzonych, kofeiny i kwasów tłuszczowych trans) jest czynnikiem generującym zły stan zdrowia psychicznego. Materiał zebrany dzięki przeprowadzonym w tej dziedzinie badaniom jest tak przekonywujący, że jestem przekonany, iż większość ludzi z problemami emocjonalnymi lub psychicznymi typu depresja, niepokoje, ADHD lub trudności w nauce, odniosłaby korzyści ze zmiany diety. Oto zwięzły przegląd składników odżywczych wpływających na nasz nastrój.

Dieta na dobre samopoczucie – jak jedzenie wpływa na twój nastrój

Glukoza z węglowodanów dostarcza mózgowi paliwa. Podlegające fluktuacjom i niekonsekwentne zaopatrzenie w glukozę prowadzi do zmęczenia, drażliwości i trudności z koncentracją.

Aminokwasy z białek dostarczają elementów budulcowych dla neuropeptydów i neurotransmiterów – molekuł emocji, które umożliwiają komórkom i układom organizmu komunikację. Ich brak przyczynia się do powstawania depresji, utraty motywacji, niepokoju i słabej pamięci.

Egzogenne kwasy tłuszczowe (EFA) omega-3 i omega-6 z tłuszczów są wykorzystywane do budowy części powłoki mielinowej (tłuszczowej warstwy izolacyjnej, która otacza komórki nerwowe). Co równie ważne, oba są konwertowane w biologicznie aktywne i podobne do hormonów substancje, nazywane prostaglandynami. Prostaglandyny zaangażowane są we wszystko, co można sobie wyobrazić – od równowagi hormonalnej i powstrzymywania zapalenia do zachowania ciśnienia krwi i regulowania neurotransmiterów. Brak EFA kojarzony jest z depresją, schizofrenią, ADHD, trudnościami w nauce i problemami z zachowaniem.

dieta na dobre samopoczucieWitaminy i minerały są niezbędne dla odpowiedniego i wydajnego działania wszystkich wcześniej wymienionych składników. Ich niedobory kojarzy się z licznymi problemami zdrowotnymi, w tym ze słabą koncentracją i zaburzeniami uwagi, depresją, drażliwością, dezorientacją, brakiem motywacji, niepokojem, a nawet anoreksją.

Fosfolipidy (Fosfatidylocholina i fosfatidyloserina) stanowią większą część powłoki mielinowej, która izoluje komórki nerwowe organizmu. Umożliwiają one komórkom i układom organizmu wydajną komunikację. Ich niedobory są kojarzone ze słabą pamięcią, powolnym uczeniem się, trudnościami z koncentracją, zapominaniem i pogarszaniem się pamięci.

Alergie pokarmowe, toksyny, cukier, nadmiar alkoholu, kofeiny i tłuszcze trans są bez wyjątku kojarzone z zaburzeniami równowagi nastroju i problemami z zachowaniem„.

Fragment książki „Biblia umysłu i ciała. Twoja osobista recepta na całkowite zdrowie” dr Mark Atkinson, wydawnictwo Head Republic, str. 58-60.