res:
Dieta na dobre samopoczucie, czyli jak jedzenie wpływa na twój nastrój

Dieta na dobre samopoczucie, czyli jak jedzenie wpływa na twój nastrój

1 komentarz

„Jednym z barometrów za pomocą, którego możesz zmierzyć, czy dostarczasz swojemu organizmowi właściwe pożywienie i odpowiednie składniki odżywcze, jest twój nastrój. W istocie każdy aspekt ciebie – nastrój, ciało, zdrowie, libido, wygląd, zachowanie, myśli, sen, witalność, a nawet IQ – jest pod wpływem tego, co jesz. Niewłaściwe ustalenie diety, czyli spożywanie nieodpowiednich proporcji makroskładników pokarmu (węglowodanów, białek i tłuszczów) lub spożywanie jedzenia znanego z negatywnego wpływu na nastrój (cukru, produktów przetworzonych, kofeiny i kwasów tłuszczowych trans) jest czynnikiem generującym zły stan zdrowia psychicznego. Materiał zebrany dzięki przeprowadzonym w tej dziedzinie badaniom jest tak przekonywujący, że jestem przekonany, iż większość ludzi z problemami emocjonalnymi lub psychicznymi typu depresja, niepokoje, ADHD lub trudności w nauce, odniosłaby korzyści ze zmiany diety. Oto zwięzły przegląd składników odżywczych wpływających na nasz nastrój.

Dieta na dobre samopoczucie – jak jedzenie wpływa na twój nastrój

Glukoza z węglowodanów dostarcza mózgowi paliwa. Podlegające fluktuacjom i niekonsekwentne zaopatrzenie w glukozę prowadzi do zmęczenia, drażliwości i trudności z koncentracją.

Aminokwasy z białek dostarczają elementów budulcowych dla neuropeptydów i neurotransmiterów – molekuł emocji, które umożliwiają komórkom i układom organizmu komunikację. Ich brak przyczynia się do powstawania depresji, utraty motywacji, niepokoju i słabej pamięci.

Egzogenne kwasy tłuszczowe (EFA) omega-3 i omega-6 z tłuszczów są wykorzystywane do budowy części powłoki mielinowej (tłuszczowej warstwy izolacyjnej, która otacza komórki nerwowe). Co równie ważne, oba są konwertowane w biologicznie aktywne i podobne do hormonów substancje, nazywane prostaglandynami. Prostaglandyny zaangażowane są we wszystko, co można sobie wyobrazić – od równowagi hormonalnej i powstrzymywania zapalenia do zachowania ciśnienia krwi i regulowania neurotransmiterów. Brak EFA kojarzony jest z depresją, schizofrenią, ADHD, trudnościami w nauce i problemami z zachowaniem.

dieta na dobre samopoczucieWitaminy i minerały są niezbędne dla odpowiedniego i wydajnego działania wszystkich wcześniej wymienionych składników. Ich niedobory kojarzy się z licznymi problemami zdrowotnymi, w tym ze słabą koncentracją i zaburzeniami uwagi, depresją, drażliwością, dezorientacją, brakiem motywacji, niepokojem, a nawet anoreksją.

Fosfolipidy (Fosfatidylocholina i fosfatidyloserina) stanowią większą część powłoki mielinowej, która izoluje komórki nerwowe organizmu. Umożliwiają one komórkom i układom organizmu wydajną komunikację. Ich niedobory są kojarzone ze słabą pamięcią, powolnym uczeniem się, trudnościami z koncentracją, zapominaniem i pogarszaniem się pamięci.

Alergie pokarmowe, toksyny, cukier, nadmiar alkoholu, kofeiny i tłuszcze trans są bez wyjątku kojarzone z zaburzeniami równowagi nastroju i problemami z zachowaniem„.

Fragment książki „Biblia umysłu i ciała. Twoja osobista recepta na całkowite zdrowie” dr Mark Atkinson, wydawnictwo Head Republic, str. 58-60.

  • Aneta

    Mnie bardzo pomogła dieta strukturalna. Początkowo odniosłam się do niej sceptycznie, jak do innych diet. Przekonałam się szybko, że nie jest to zwykła dieta, ale sposób na zdrowe odżywianie. Zmieniłam swoje nawyki żywieniowe i naprawdę wierzę, że bardzo ważne dla naszego organizmu jest to co jemy.