res:
Dieta dr Dąbrowskiej. Podstawowe założenia i efekty

Dieta dr Dąbrowskiej. Podstawowe założenia i efekty

Dodaj komentarz

Post Dąbrowskiej jest rodzajem diety, której głównym założeniem jest oczyszczenie organizmu z toksyn. Redukcja nadmiernej tkanki tłuszczowej jest niejako tego skutkiem ubocznym. Podstawą żywienia są tu owoce i warzywa, dlatego niezwykle ważny jest etap wyjścia – powolnego wprowadzania produktów wcześniej wykluczonych. Bez tego bardzo łatwo o efekt jo-jo.

Dieta dr. Dąbrowskiej – podstawowe założenia

Dieta warzywno-owocowa dzieli się na cztery etapy. Drugi i trzeci mają trwać od kilku dni do kilku tygodni w zależności od potrzeb:

  • przygotowanie do postu – usuwa się z jadłospisu wszystkie produkty poza warzywami i owocami;
  • post warzywno-owocowy – właściwy etap diety, podczas którego należy odżywiać się wyłącznie owocami i warzywami. Mogą mieć one postać surową (surówki, koktajle), a także gotowaną (zupy), duszoną i pieczoną;
  • wyjście z postu – stopniowe włączanie produktów wykluczonych z jadłospisu (m.in. kawę, mięso, nabiał, kasze);
  • żywienie pełnowartościowe – stosowanie prawidłowo zbilansowanej diety z okresowymi powrotami do postu.

Z założenia dieta dr Dąbrowskiej jest kuracją oczyszczającą. Utrata wagi jest natomiast efektem dużego deficytu kalorycznego. Dzienna ilość dostarczanej organizmowi energii zostaje zredukowana do zaledwie 800 kcal, podczas gdy średnie zapotrzebowanie u kobiet wynosi 2000 kcal, a u mężczyzn 2500 kcal.

Utrwalenie efektów i uniknięcie efektu jo-jo możliwe jest tylko wówczas, gdy rozpocznie się codzienną aktywność fizyczną, a po zakończeniu diety zadba o zdrowe odżywianie. Niekiedy konieczna jest więc całkowita zmiana dotychczasowego stylu życia.

Proponowana dieta korzysta z wiedzy na temat autofagii. Jest to proces, zgodnie z którym drastyczne ograniczenie wysoko energetycznych produktów sprawia, że organizm zaczyna się leczyć samodzielnie. Trawi uszkodzone tkanki (także te zwyrodniałe) i uwalnia dzięki temu energię, niezbędną do prawidłowego funkcjonowania. Ponadto w procesie tym produkowane są sitruiny (białka), odpowiedzialne za naprawę DNA. Zjawisko autofagii zbadał na przykładzie drożdży i opisał prof. Yoshinori Ohsumi, za co przyznano mu Nagrodę Nobla.

Dieta dr Dąbrowskiej – dozwolone produkty

Składnikami przepisów dr Dąbrowskiej są wyłącznie warzywa i owoce. Można więc przygotowywać posiłki, na które składają się: soki warzywne i zakwasy, surówki, warzywa gotowane, zupy, kompoty, tarte owoce, napary ziołowe.

W poście powinny znaleźć się przede wszystkim warzywa o niskiej zawartości skrobi:

  • korzeniowe (m.in. marchew, burak, seler, pietruszka),
  • kapustne (kapusta, kalafior, brokuł),
  • cebulowe (cebula, czosnek, por),
  • dyniowate (dynia, ogórki),
  • psiankowate (pomidor, papryka),
  • liściaste (sałaty, natki, zioła).

Wybierając owoce, należy decydować się na te, o obniżonej zawartości cukru. Są to m.in.: jabłka, grejpfruty, cytryny oraz jagody.

Pijąc soki, najlepiej wyciskać je z zielonych pędów roślin (m.in.: natka pietruszki, seler naciowy, pokrzywa, szpinak, jarmuż). Mają one właściwości oczyszczające, odtruwające. Ponadto wspomagają proces trawienia i dostarczają cennych witamin oraz mikroelementów. Dozwolonymi napojami poza sokami i wodą są również herbaty owocowe i ziołowe, kompoty bez dodatku cukru i wywary warzywne.

Dieta dr. Dąbrowskiej – efekty

Post dr Dąbrowskiej przewiduje duży deficyt kaloryczny. Dostarczając organizmowi każdego dnia zaledwie 800 kcal, efekty, w postaci wyraźnie szczuplejszej sylwetki, są bardzo szybko zauważalne. Poza utratą masy ciała osoby, stosujące dietę warzywno-owocową dostrzegają u siebie poprawę samopoczucia i wzmocnienie odporności. Wszystko to dzięki stopniowemu pozbywania się z organizmu toksyn.

Niekiedy poprawia się również działanie układu nerwowego. Objawia się to zmniejszoną podatnością na stres i lepszą koncentracją.

Pozytywnym efektem diety dr Dąbrowskiej jest również sprawniejsze funkcjonowanie układu pokarmowego.

Dieta dr Budwig i moc oleju lnianego »