res:
Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe

Dodaj komentarz

Oddychanie – to podstawa życia. Od umiejętności prawidłowego oddychania zależy  to, jak przeżyjesz całe swoje życie – nie chorując albo ciągle walcząc z chorobami.

Ćwiczenia oddechowe

Pełne oddychanie

Ćwiczenia można wykonywać na stojąco, siedząco lub w pozycji leżącej. Mięśnie ciała  powinny być rozluźnione, oczy najlepiej zamknąć. Spokojnie wciągnąć powietrze przez nos,  przy tym starać się wypełnić powietrzem dolną część płuc, przednia ścianka brzucha powinna pójść do przodu. Następnie wypełnić środkową część płuc, wypinając do przodu dolne żebra i piersi (klatkę piersiową), a następnie wypełniamy górną część płuc, unosząc pierś razem  z górnymi żebrami, lekko rozciągając ramiona.

Teraz połączymy te trzy etapy w jeden powolny i ciągły wdech, podczas którego cała  klatka piersiowa od góry do dołu się rozszerza i wypełnia powietrzem. Powietrze należy wydychać nosem, wolno utrzymując pierś w napięciu. W miarę jak powietrze wychodzi, należy  stopniowo wciągać brzuch.

Jeśli przyswojenie samemu pełnego cyklu oddychania będzie sprawiać trudności, to  proszę zaobserwować jak oddycha małe dziecko i spróbować dokładnie „skopiować” sposób  jego oddychania. Kiedy przyswoicie sobie Państwo typ pełnego oddychania, można przejść do specyficznych rytmów oddechowych.

Świadome wstrzymanie oddechu zwiększa harmonijne rozprowadzenie energii po całym ciele, poprawia pracę gruczołów wydzielania do-krewnego, wzmaga rytm serca, sprzyja lepszemu nasyceniu krwi tlenem, a więc przyspiesza procesy utleniania. Dlatego też, gdy  zaczniecie Państwo zajmować się ćwiczeniami oddechowymi, nie zdziwcie się, że Wasz ciężar ciała zacznie spadać. Proszę się postarać, chociaż przez 10-15 minut codziennie oddychać sposobem pełnego oddychania. Te minuty ćwiczeń przedłużą o lata Wasze życie.

Oddychanie zdrowotne

Najlepiej te ćwiczenia wykonywać w pozycji leżącej, ale można również w siedzącej lub  stojącej. Wdech nosem przez 2 sekundy, następnie wstrzymać oddech na 8 sekund, po czym  wypuszczać powietrze przez 4 sekundy nosem. Wzór oddechowy pełnego cyklu oddychania  zdrowotnego: 1:4:2, gdzie 1 to wdech, 4 – pauza lub wstrzymanie oddechu, 2 – wydech.

Uwaga!W oddychaniu zdrowotnym wdech jest dwa razy krótszy niż wydech, a pauza 4 razy dłuższa niż wdech. Czas wykonywania ćwiczeń: 2 minuty rano i wieczorem.

Oddychanie oczyszczające

Ten rodzaj oddychania oczyszcza płuca, stymuluje ośrodki oddechowe, odmładza i regeneruje komórki organizmu.

Wdech przez nos jak przy oddychaniu pełnym przez 2 sekundy, następnie wstrzymanie – 3 sekundy, po czym wyciągnąć wargi do przodu i wypuszczać powietrze ustami cienką „strużką”, przez 12 sekund, jeśli powietrze jeszcze zostało, to należy je energicznie wypuścić. Czas wykonywania ćwiczeń: 2 minuty rano i wieczorem.

Oddychanie słoneczno-księżycowe

Dobowy cykl oddychania człowieka uzależniony jest od wpływu Słońca, Księżyca i gwiazd. Współczesne badania wykazały, że istnieje określony, rytmiczny system oddychania przez lewy i prawy otwór nosowy, który z dnia na dzień się zmienia u jednego i tego samego człowieka.

Widocznie centralny układ nerwowy kieruje naszym oddychaniem przez otwory nosowe, ponieważ potoki powietrza przechodzące przez prawy otwór nosowy oddziałują na procesy pobudzające, a przez lewy otwór nosowy – na procesy hamujące. Na przykład, jeśli Państwa lewy otwór nosowy z jakiś przyczyn jest zatkany i oddychacie tylko przez prawy otwór, to jesteście ciągle w stanie napięcia nerwowego i cierpicie na bezsenność. Jeśli jest zatkany prawy otwór i oddychanie odbywa się tylko przez lewy otwór nosowy, to nasz organizm znajduje się w stanie ciągłego zmęczenia.

Właściwe oddychanie przez nos jest niezbędne dla zdrowia każdego człowieka. Jogowie twierdzą: „Oddychać przez usta – to biec ku śmierci”. Czy mają jogowie rację? Oczywiście.

Naukowo dowiedziono, że podczas oddychania nosem do 80% pochłoniętego podczas wdechu kurzu i bakterii chorobotwórczych jest zatrzymywanych i neutralizowanych przez system błony śluzowej jamy nosowej. Czyli nos jest „swoista bramą”, która broni nas przed wszelkiego rodzaju infekcjami. Natomiast, kiedy nos jest „chronicznie” zapchany, wtedy oddychamy ustami i „nieodfiltrowane” powietrze (wraz z bakteriami chorobotwórczymi) dostaje się do przełyku, krtani, tchawicy i oskrzeli, wywołując w organizmie stany zapalne,  nie tylko dróg oddechowych, ale także układu żołądkowo-jelitowego. Oddychanie przez usta u dzieci prowadzi do zahamowania u nich prawidłowego rozwoju tarczycy, a także zatrzymania ogólnego dojrzewania organizmu, narusza funkcjonowanie układu pokarmowego, staje się przyczyną ciągłych angin, przeziębień, grypy. Rożnego rodzaju gronkowce i paciorkowce – oto rezultat oddychania przez jamę ustną.

U dorosłych oddychanie ustami prowadzi do wczesnego starzenia się organizmu,  miażdżycy, chorób serca, astmy. Dlatego należy nauczyć się regulować oddech podczas rozmów – tzn. wypowiadać słowa tylko na wydechu, a nie na wdechu, by jak najmniej powietrza  dostawało się przez usta. Z tej też przyczyny podczas jedzenia należy starać się jak najmniej  rozmawiać. Jeść powoli, spokojnie, nie śpiesząc się, dokładnie przeżuwać pokarm.

Technika oddychania słoneczno-księżycowego jest następująca: kciukiem prawej ręki zakryć prawy otwór nosowy, wciągnąć powietrze przez lewą dziurkę przez 2 sekundy,  następnie, pauza przez 2 sekundy, wydech przez 4 sekundy. Następnie kciukiem lewej ręki  zatkać lewy otwór nosowy i wykonać podobny cykl oddechowy.
Ćwiczenie należy powtarzać na przemian 10-12 razy dla każdego otworu nosowego.  Powyższy cykl oddychania uspokaja system nerwowy, poprawia ogólne samopoczucie, likwiduje zmęczenie, pomaga, gdy mamy katar, cierpimy na reumatyzm, bóle głowy.

Wietnamski typ oddychania

Powoli wciągnąć powietrze nosem, przy czym maksymalnie wypiąć brzuch jak balonik, następnie pauza 1-2 sekundy i powolny wydech, starając się maksymalnie wciągnąć brzuch, po czym pauza 1-2 sekundy. Wzór oddechowy (w przybliżeniu) wygląda następująco:  Wdech 2 sek., Pauza 2 sek., Wydech – 4 sek., Pauza 2 sek.
W pierwszym tygodniu wykonywać 10 powtórzeń, w drugim – 15 powtórzeń, w trzecim – 20 powtórzeń. Po miesiącu wykonywać codziennie od 30 do 60 powtórzeń w zależności od samopoczucia.
Ten sposób oddychania jest wspaniałym masażem układu pokarmowego, jelit, jelita grubego, wątroby, trzustki.

Oddychanie – to podstawa życia. Od umiejętności prawidłowego oddychania zależy  to, jak przeżyjecie Państwo całe swoje życie – nie chorując albo ciągle walcząc z chorobami. Gimnastykę oddechową należy przeprowadzać 2 razy dziennie: rano przed jedzeniem i nie mniej niż w trzy godziny po spożyciu ostatniego posiłku wieczorem. Ćwiczenia należy wykonywać na świeżym powietrzu lub w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu. W każdej sytuacji życiowej starajcie się Państwo zawsze oddychać przez nos.

Fragment książki “Czy można żyć 150 lat?” Michał Tombak, wyd. Galaktyka