res:
12 sposobów świadomego odżywiania się

12 sposobów świadomego odżywiania się

Dodaj komentarz

Czy zdarzało ci się zajadać emocje,  jeść ponad miarę lub w pośpiechu pochłaniać duże ilości jedzenia? Oto 12 cennych wskazówek, jak się z tym uporać, od samego Deepaka Chopry – bestsellerowego autora i ikony wschodniej medycyny, jednego z najbardziej wpływowych przywódców duchowych.

12 sposobów świadomego odżywiania się

1. Jedz tylko wtedy, gdy jesteś głodny. Dostrzeż i poczuj głód. Jest to podstawa świadomego odżywiania się.

2. Skupieniu pełnej uwagi podczas spożywania posiłku sprzyja siedzenie w miejscu, w którym czujesz się swobodnie i nic cię nie rozprasza.

3. Zacznij od umiarkowanej porcji jedzenia, na przykład pół talerza. Po jej zjedzeniu, posiedź przez chwilę, aby przekonać się, czy jeszcze jesteś głodny. Napij się wody, zanim sięgniesz po dokładkę.

4. Delektuj się smakiem każdego kęsa: jedz powoli, żując pokarm nieco dłużej niż zazwyczaj i zwracając uwagę na aromat. Innymi słowy, niech smakowanie stanie się doświadczeniem samym w sobie.

5. Pamiętaj, że apetyt wzmagany jest przez smaki: tłusty, słony i słodki, a osłabiany przez pokarmy gorzkie. Przed jedzeniem spróbuj wypić kilka łyków wody sodowej z kropelką angostury (butelkowy tonik jest gorzki, ale zawiera za dużo cukru).

6. Ściągnij skórę z kurczaka i oddziel tłuszcz od mięsa, zanim zasiądziesz do stołu. W restauracji odłóż te części na bok talerza albo poproś kelnera, by je zabrał.

7. Jedz jak najwolniej, ale w takim tempie, aby czuć się komfortowo. Umiarkowane tempo sprzyja optymalnemu trawieniu. Nie nabieraj jedzenia na widelec lub łyżkę, dopóki nie połkniesz kęsa, który masz w ustach.

8. Jeżeli bardzo szybko jesz, a zwłaszcza, jeśli wrzucasz w siebie jedzenie, ciągle mówiąc, przygotowuj sobie małe porcje. (Skoro szybko pochłaniasz zawartość talerza, ledwo zauważasz, ile zjadłeś).

9. Jeśli wiesz, że masz skłonność do impulsywnego jedzenia i podczas posiłku jesz coraz więcej, powiedz pozostałym osobom przy stole, ile zamierzasz zjeść, a potem trzymaj się swojego postanowienia. (Ale nie proś, aby ci o tym przypominano. Chodzi o to, żebyś sam monitorował swój posiłek, nie wyręczając się innymi).

10. W restauracji poproś kelnera, aby od razu zapakował ci część porcji, której nie zamierzasz jeść. Nie zostawiaj jej na talerzu, żeby później nie skubać jej po trochu, aż zjesz wszystko.

11. Jeśli zamawiasz deser, poproś, aby połowę porcji od razu zapakowano ci do torebki na wynos. Daj ją w prezencie komuś przy stole.

12. Ogranicz posiłek do dwóch trzecich normalnej porcji potrzebnej do uczucia sytości. Kiedy zjesz zaplanowaną ilość, oddaj talerz kelnerowi albo wstań od stołu. Zwróć uwagę, jak dobrze się czujesz, zostawiając trochę pustego miejsca w żołądku.

Źródło: „Jak zaspokoić apetyt, głód życia i pragnienie szczęścia?”