res:
Zioła wzmacniające odporność organizmu

Zioła wzmacniające odporność organizmu

Dodaj komentarz

Dobra odporność organizmu jest jak dobry ochroniarz. Sprawdź jakich ziół można użyć, by codziennie wzmacniać odporność organizmu.

Zioła podnoszące odporność organizmu

Pokrzywa (Urtica dioica) – zawiera m.in. flawonoidy, garbniki, kwasy organiczne, chlorofil, witaminy A, B2, C, E, K, wapń, fosfor, magnez, mangan, żelazo, potas, krzem, enzymy i hormony roślinne. Ma działanie moczopędne, przeciwzapalne, pobudzające przemianę materii. Stymuluje wytwarzanie interferonu i antygenów wirusowych, co zwiększa odporność organizmu na infekcje. Jest zalecana w przypadku awitaminozy wiosennej. Doskonale wzmacnia organizm. Świeżą pokrzywę można przyrządzić jak szpinak, dodaje się ją również do zup.

Uwaga: Pokrzywy w ogóle nie należy stosować przy krwawieniach spowodowanych polipami i cystą, a bez konsultacji z lekarzem – w chorobach nerek.

Mniszek lekarski (Taraxacum officinale) – w medycynie ludowej znany i stosowany był od dawna jako środek oczyszczający krew i poprawiający trawienie. Nazywano go nawet eliksirem życia. Jest skarbnicą wielu cennych dla zdrowia witamin i minerałów: kwasu foliowego, żelaza, wapnia, magnezu, jodu, fosforu, potasu, witamin A i C. Wykazuje m.in. działanie przeciwwirusowe, wzmacniające odporność organizmu.

Mniszek jest nie tylko zdrowy, ale i smaczny. Listki można przyrządzać podobnie jak szpinak. Pączki kwiatowe można marynować i i zastąpić nimi kapary. Napar z liści mniszka z dodatkiem lodu jest doskonałym aperitifem. Kwiaty można dodać do zupy z młodej botwinki, a z liści, najlepiej młodych, które są pozbawione goryczy, przygotować sałatkę albo doprawić nimi zupy i sosy.

Nagietek lekarski (Calendula officinalis) – zawiera w swoim składzie karotenoidy, fitosterole, saponiny, flawonoidy, olejki eteryczne, kwasy organiczne, sole mineralne i dużą ilość magnezu. Dzięki zdolności wiązania toksycznych związków przemiany materii przyczynia się do wzmacniania sił obronnych ustroju, potrzebnych do zwalczania wielu chorób, także nowotworowych. Zwiększa odporność organizmu, usprawniając działanie układu siateczkowo-śródbłonkowego. Działa bakteriobójczo i antybiotycznie.

Płatki nagietka (środki są gorzkie) można dodawać do sałatek, surówek, omletów, potraw z sera, do ryżu. Suszone, zmielone uprzednio koszyczki nagietka znakomicie barwią masło, jogurt itp. na lekko żółty kolor.

Babka lancetowata (Plantago lanceolata) – znana była już w starożytności jako lek. Zawiera substancje pobudzające trawienie, działające wykrztuśnie w schorzeniach dróg oddechowych oraz ogólnie wzmacniające organizm.

Zioła wzmacniające odporność organizmu

Czosnek pospolity (Allium sativum) – lecznicze właściwości tej rośliny doceniono już w starożytności. Współczesna medycyna potwierdziła m.in. przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe działanie czosnku. Czosnek łagodzi stany zapalne górnych dróg oddechowych, gardła i oskrzeli, pobudza wydzielanie śluzu i ułatwia odkrztuszanie. Dzięki niemu zwykły kaszel nie przekształci się w nieżyt oskrzeli. Znajdujący się w nim dwusiarczek allilu nie tylko zmniejsza podatność na infekcje, ale także doskonale chroni organizm przed nowotworami. Najwięcej uodparniających i zwalczających przeziębienie lotnych składników zawiera surowy czosnek – zapobiegawczo powinniśmy codziennie jeść jeden jego ząbek, np. w sałatce, kanapce.

Uwaga: czosnek może wyzwalać u niektórych osób reakcje alergiczne.

Imbir (Zingiber officinale) – zwalcza infekcje, ma działanie rozgrzewające. Zawiera olejki eteryczne o charakterystycznym zapachu, aldehydy, ketony itp. związki działające pobudzająco na system odpornościowy organizmu. Pomaga przy przeziębieniach, kaszlu, nieżytach gardła i oskrzeli. Ta aromatyczna przyprawa bardzo korzystnie wpływa na krążenie krwi.

W sezonie grypowym warto dodawać do potraw szczyptę imbiru, a także wypijać codziennie herbatę imbirową. Przyprawa ta świetnie pasuje do potraw kuchni orientalnej, duszonych ryb, drobiu, pikantnych sosów owocowych. Aromatyzowany imbirem olej świetnie podkreśla smak smażonych na nim warzyw i mięs.

Chili – zawiera witaminy C, A, P, B1, B2, wzmacnia zatem odporność naszego organizmu. Za sprawą kapsaicyny poprawia krążenie krwi. Działa antybakteryjnie. Skutecznie wspomaga leczenie chorób układu oddechowego. Ostro przyprawione potrawy mają właściwości wykrztuśne, ułatwiają oczyszczanie nosa, zatok i oskrzeli.

Sproszkowane chili udoskonali smak najbardziej prozaicznej potrawy, np. gulaszu, dania z fasoli, soczewicy czy drobiu. Warto również poeksperymentować z papryczką świeżą bądź suszoną. Jest wyśmienita do sosów ze świeżych pomidorów, duszonych mięs, a także łagodnych żółtych serów. Pamiętajmy, że potrawa z chili staje się ostrzejsza, im dłużej ją gotujemy, krótko smażona będzie i bardziej aromatyczna, i mniej piekąca.

Szałwia lekarska (Salvia officinalis) – współczesna nauka odkryła w szałwii – zwłaszcza w jej liściach – mnóstwo substancji leczniczych. Oprócz soli mineralnych (żelaza, magnezu, potasu, fosforu, wapnia, sodu, manganu, boru, miedzi), witamin B1, C, PP oraz prowitaminy A, także kwasy organiczne, flawonoidy i inne związki, które wpływają na podniesienie odporności organizmu. Ziele to łagodzi stany zapalne, działa kojąco i antybakteryjnie. Zewnętrznie stosuje się je m.in. do płukania jamy ustnej i gardła.

To również doskonała przyprawa o mocnym korzennym aromacie i gorzkawym smaku. Ryby morskie natarte świeżym lub suszonym zielem tracą charakterystyczny, niezbyt przyjemny zapach.

Na podstawie książki “Dieta odpornościowa” Barbara Jakimowicz-Klein