res:
Zdrowy kręgosłup

Zdrowy kręgosłup

Dodaj komentarz

Zdrowy kręgosłup – to podstawa. Choć brzmi banalnie, prawdziwą wagę tych słów odczuwa się (i to boleśnie), gdy kręgosłup niedomaga. Problemy z kręgosłupem są powszechną dolegliwością i informacje związane z tym tematem można znaleźć na wielu stronach. Jednak jest to temat o tyle ważny, że na naszej stronie również postanowiliśmy poświęcić jemu nieco miejsca.

Dlaczego zdrowy kręgosłup jest tak ważny?

1. Kręgosłup to najważniejsza część układu szkieletowego – dźwiga głowę, wspiera tułów, jest miejscem przebiegu rdzenia kręgowego.
2. Rdzeń kręgowy to najważniejszy organ koordynujący funkcje całego organizmu. Wszelkie urazy i skrzywienia kręgosłupa mają bezpośredni wpływ na jego pracę.
3. Przemieszczenia kręgów w poszczególnych odcinkach jest pośrednią lub bezpośrednią przyczyną szeregu chorób:

a) problemy z odcinkiem szyjnym – alergia, głuchota, choroby oczu, różnorodne egzemy, choroby gardła, choroby tarczycy,
b) problemy z odcinkiem piersiowym – astma, bóle rąk i pleców, choroby pęcherzyka żółciowego, choroby wątroby, owrzodzenie żołądka i dwunastnicy, choroby nerek, choroby skóry,
c) problemy z odcinkiem lędźwiowym – hemoroidy, choroby pęcherza moczowego, rozregulowanie cyklu miesiączkowego, bolesna miesiączka, impotencja, bóle w kolanach, lumbago, zły krwioobieg w nogach, obrzęki kostek, “zimne” nogi, słabość w nogach, skurcze w mięśniach nóg.

Przyczyny problemów:

wady postawy
brak ruchu i siedzący tryb życia
przeciążenia kręgosłupa – np. podczas pracy fizycznej lub sportów siłowych. Długotrwałe przeciążenia prowadzą najpierw do bólów kręgosłupa, później do uszkodzeń kręgów i krążków międzykręgowych.
niewłaściwe obuwie i odzież – chodzi tu o zbyt ciasną odzież, która krępuje ruchy oraz, a raczej przede wszystkim, o nieodpowiednie obuwie – buty na wysokim obcasie, buty zbyt wąskie lub zbyt szerokie, ze zbyt twardą podeszwą uniemożliwiającą prawidłowe zginanie stopy. Jeśli występują jakiekolwiek zaburzenia w procesie ruchu, mięśnie muszą to wyrównać poprzez wzrost naprężenia. Długotrwałe naprężenia powodują najpierw bóle, później uszkodzenia kręgów i krążków międzykręgowych.
nieprawidłowe materace i poduszki
nadwaga i nieprawidłowe odżywianie – nadwaga powoduje obciążenie kręgów i krążków międzykręgowych, natomiast dieta uboga w witaminy i substancje budulcowe prowadzi do przedwczesnego zużycia kręgów i krążków
przyczyny psychiczne – wszystko, co dzieje się w umyśle i psychice nie pozostaje bez znaczenia dla ciała – wszystkie tłumione uczucia i obciążenia psychiczne “odbijają się” na ciele. W przypadku kręgosłupa zwłaszcza przewlekłe choroby są wyraźnym sygnałem, że należy się zainteresować również tym, co próbuje nam przekazać podświadomość. Już sama postawa ciała niesie ze sobą pewne informacje o człowieku – postawa ciała wyraża nastawienie do życia. Pochylone lub przygarbione plecy mogą świadczyć o tym, że zbyt dużo na siebie bierzemy lub pozwalamy na siebie “zrzucać”. To również oznaka niepewności i/lub poniżeń. Z kolei jeśli plecy są bardzo wyprostowane, a mięśnie sztywne, może to być oznaką uporu, nietolerancji i niechęci do zmian.

O czym warto pamiętać?

– Nigdy nie podnoś niczego przy zgarbionych plecach i prostych nogach – podnosząc ciężary staraj się najpierw przykucnąć
– Szpilki okazyjnie – mimo że szpilki robią wrażenie i dla wielu kobiet są niezbędnym elementem garderoby, na dłuższą metę obciążają kręgosłup
– Rozkładaj ciężar na dwie ręce – np. podczas zakupów
– Pamiętaj o zachowaniu właściwej postawy – twoja postawa ciała jest nawykiem – jeśli garbisz się lub w inny sposób wykrzywiasz kręgosłup, możesz wyrobić w sobie nowy nawyk. Oczywiście będzie to wymagało czasu, lecz po nowym “zaprogramowaniu się” szybko odczujesz korzyści. Terapiami, które pomagają w nauce nowej postawy ciała są technika Alexandra, rolfing, terapia metodą Alta-Major
– Uważaj na kręgosłup podczas prac domowych – deska do prasowania i rura od odkurzacza powinny być na tyle wysokie/długie, by się nie pochylać
– W trakcie długiej jazdy samochodem rób przerwy co dwie godziny, poruszaj się trochę w tym czasie
– Nigdy nie stój za długo w niewygodnej pozycji
– Unikaj dźwigania ciężkich rzeczy przy wyprostowanych rękach
– Siedząc przy komputerze, telewizorze, czy też wykonując prace domowe nie pochylaj się do przodu bardziej niż 30 stopni, a jeśli to konieczne, nie pozostawaj w takiej pozycji za długo
– Wzmacniaj mięśnie brzucha – odciążają one kręgosłup o około 20%

Co może pomóc?

W oczekiwaniu w niemiłosiernie długich, kilkutygodniowych kolejkach na wizytę u lekarza lub kilkumiesięcznych kolejkach na rehabilitację warto spróbować innych metod. Poniższe propozycje są również sposobem na codzienna profilaktykę.

1. Pływanie – fantastycznie wzmacnia mięśnie i odciąża spracowany kręgosłup.
2. Joga i pilates – odpowiednio dobrana kolejność asan i ćwiczeń może być łagodną i skuteczną terapią dla przeciążonych kręgosłupów. Dodatkowo joga i pilates wyrabiają nawyk prawidłowej postawy.
3. Aktywność fizyczna – wiele rodzajów aktywności fizycznej, które nie obciążają kręgosłupa (np. jeśli jazda na rowerze, to tylko z wyprostowanymi plecami). Kręgosłup nie lub tenisa, badmintona, sportów siłowych i wyczynowych.
4. Odpowiednie posłanie/łóżko – Podstawa to łóżko, a raczej dobry materac. Powinien być sprężysty – nie za miękki i nie za twardy, choć warto zastosować zasadę: im większa masa ciała, tym twardszy materac.  Idealną opcją są tzw. zdrowotne materace rehabilitacyjne – specjalnie wyprofilowane materace, które pozwalają na ułożenie kręgosłupa w naturalnej pozycji, a poprzez specjalną budowę przy każdej zmianie pozycji dopasowują się do kształtu ciała. Warto też pomyśleć o dobrej poduszce. W zasadzie żadna “zwykła” poduszka nie jest odpowiednia z anatomicznego punktu widzenia. Ciekawą opcją (a dla osób mających problem z odcinkiem szyjnym wręcz niezbędną opcją) jest specjalnie wyprofilowana poduszka (najlepsze są wykonane z tzw. pianki z pamięcią, która idealnie dopasowuje się do kształtów ciała).
5. Masaż – choć fantastycznie likwiduje napięcia mięśniowe, nie jest wskazany w każdym przypadku (np. w ostrych bólach pochodzących z krążków międzykręgowych) – jeśli masz poważne problemy z kręgosłupem, skonsultuj się najpierw z lekarzem.
6. Terapie alternatywne – akupresura, naświetlania podczerwienią, chiropraktyka i kręgarstwo, technika Alexandra, rolfing, terapia metodą Alta-Major.

Chiropraktyka i kręgarstwo – Chiropraktyka nie jest tym samym co kręgarstwo – chiropraktyka do delikatne manipulacje na kościach głowy, kręgosłupa, miednicy, kończyn górnych i dolnych. Kręgarstwo jest bardziej “siłowe” i inwazyjne, często w trakcie zabiegu można usłyszeć charakterystyczne “chrupanie” przestawianych kręgów. Obie formy terapii (zwłaszcza kręgarstwo) powinny być wykonywane przez specjalistów.

Technika Aleksandra – została opracowana przez australijskiego aktora. Aleksander z niewiadomych przyczyn tracił głos podczas występów. Przyczyny tej przykrej dolegliwości w jego przypadku były nieznane, nikt nie był w stanie mu pomóc. Aby pozostać w zawodzie, Aleksander musiał sam sobie pomóc. Zauważył, że źródłem jego dolegliwości była nieprawidłowa postawa ciała oraz nieprawidłowe traktowanie swojego ciała. Technika Aleksandra, to metoda pracy z ciałem i umysłem. Należy ją wykonywać wyłącznie pod okiem terapeuty.

Rolfing (Integracja Strukturalna) – twórczynią metody jest Ida Rolf. Metoda pracy z ciałem, łącząca techniki manualne z reedukacją ruchową.

Metoda Alta-Major – twórczynią metody jest lekarko-zielarka Divo H. Koppen-Weber. Mając poważne problemy z kręgosłupem wieku 30 lat usłyszała od lekarzy, że w wieku 40 lat nie będzie już chodzić. Zmusiło to Divo do własnych poszukiwań. Metoda Alta-Major opiera się na założeniu, że w każdym człowieku znajdują się obrazy wzorcowe prawidłowej postawy. W trakcie terapii należy je wydobyć, oduczając się tym samym wadliwej postawy. W terapii Alta-Major traktuje się człowieka holistycznie.

Na zakończenie proponuję myśl starożytnego filozofa, która do tej pory nie utraciła na wartości:

Nic tak nie niszczy organizmu jak długotrwała fizyczna bezczynność.
Arystoteles

Źródła:
“Bóle kręgosłupa” Gerhard Leibold, wyd FILAR
“Bóle kręgosłupa w pytaniach i odpowiedziach” Andrew Laughin, wydawnictwo Astrum
“Czy można żyć 150 lat?” Michał Tombak

スーパーコピーブランド ロレックススーパーコピー オメガスーパーコピー ブルガリスーパーコピー ブライトリングスーパーコピー カルティエスーパーコピー シャネル時計コピー IWCスーパーコピー フランクミュラースーパーコピー パネライスーパーコピー タグホイヤースーパーコピー ウブロスーパーコピー ガガミラノスーパーコピー ルイヴィトンスーパーコピー シャネルスーパーコピー エルメススーパーコピー グッチスーパーコピー ボッテガヴェネタスーパーコピー プラダスーパーコピー セリーヌスーパーコピー