res:
Witamina D - najbardziej słoneczna witamina!

Witamina D – najbardziej słoneczna witamina!

Dodaj komentarz

Witamina D odgrywa kluczową rolę w rozwoju i funkcjonowaniu naszego organizmu. Tymczasem większość Polaków cierpi na jej niedobór. Dowiedz się więcej o tej niezwykle ważnej witaminie!

Podstawowym źródłem naturalnej witaminy D w naszym organizmie jest synteza światła słonecznego przez skórę, dlatego potocznie bywa nazywana witaminą słońca. Niestety, w naszej szerokości geograficznej czas bezpośredniej ekspozycji ciała na działanie promieni słonecznych jest bardzo krótki. Ilość witaminy D przyswajana z pożywienia również może stanowić problem, bo nieodpowiednio dobrana dieta nie pokryje codziennego zapotrzebowania. Jedyną możliwością uzupełnienia braków, szczególnie w sezonie jesienno-zimowym i wiosną jest jej regularna suplementacja.

Skutki niedoboru

Witamina D wpływa na wiele funkcji naszego organizmu, a jej niedobór może przyczynić się do wielu problemów ze zdrowiem. Długofalowo – nawet do schorzeń zagrażających życiu.

1.Układ kostny – najistotniejszy wpływ witaminy D zaznacza się w funkcjonowaniu układu kostnego. Zwiększa ona jelitowe wchłanianie wapnia i fosforu, prowadzi do pobudzania procesów tworzenia i mineralizacji kości. Dlatego też u dzieci jej niedobór prowadzi przede wszystkim do rozwoju krzywicy i nieodwracalnych zmian w budowie układu kostnego.

Natomiast u dorosłych niedobór witaminy D prowadzi do tzw. osteomalacji, czyli demineralizacji kości, skutkującej istotnym zmniejszeniem zawartości wapnia w kościach.

2. Układ odpornościowy. Właściwy poziom witaminy D ma wpływ także na naszą odporność, poprzez stymulowanie produkcji endogennych substancji ochronnych. Jej deficyt zwiększa, zarówno u osób starszych jak i młodszych, zapadalność na infekcje, szczególnie górnych dróg oddechowych. Na właściwy poziom tej witaminy powinny więc zwrócić uwagę przede wszystkim osoby cierpiące na choroby alergiczne np. katar sienny, astmę oskrzelową lub osoby z przewlekłą obturacyjną chorobą płuc (POChP), bowiem u nich niedobór witaminy D zwiększający ryzyko wystąpienia infekcji dróg oddechowych jest szczególnie częsty.

3. Witamina D jest także odpowiedzialna za prawidłowy metabolizm cukrów i tłuszczów. Naturalne tworzenie się, wydzielanie i wykorzystywanie insuliny jest w znacznym stopniu zależne od witaminy D. Z tego względu jej niedobór jest czynnikiem zwiększającym ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 1 lub 2.

4. Insulinooporność. Niedobór witaminy D sprawia, że komórki naszego organizmu stają się niewrażliwe na insulinę (insulinooporność), ale też wyraźnie wzrasta ryzyko podwyższenia się stężenia lipidów we krwi (np. trójglicerydów), uszkodzenia naczyń krwionośnych i nadwagi. Witamina D obniża podwyższone wartości trójglicerydów i cholesterolu.

5. Układ nerwowy. W ostatnich latach zauważono znaczący wpływ witaminy D na funkcjonowanie układu nerwowego. Badania potwierdziły, że jej niedobór sprzyja rozwojowi stanów depresyjnych i lękowych, może też wywoływać zaburzenia pamięci i koncentracji. Obecnie prowadzone są badania nad wykorzystaniem witaminy D w leczeniu choroby Alzheimera, demencji oraz stwardnienia rozsianego, a także w leczeniu schorzeń dermatologicznych, m.in. łuszczycy, alergii, chorób włosów i paznokci. Ponadto wykazuje się związki pomiędzy niedoborem witaminy D, a rozwojem chorób metabolicznych – cukrzycy, otyłości, a także nadciśnienia tętniczego.

Witamina D – naturalne źródła

Głównym źródłem naturalnej witaminy D2 są produkty pochodzenia roślinnego. Największe jej stężenie zawierają:

  • kiełki zbóż,
  • drożdże,
  • grzyby kapeluszowe (borowiki, pieczarki);

Witamina D3 dostarczana jest do organizmu z takimi produktami jak:

  • tłusty nabiał,
  • żółtka jaj,
  • wątróbki zwierzęce,
  • mięso ryb,
  • tran;

Najbogatszym źródłem witaminy D3 jest tran pochodzący z wątroby ryb morskich.
Witamina D2 i D3 dostarczana z pokarmem do naszego organizmu pokrywa jedynie od 10 do 20 procent dobowego zapotrzebowania. Uważa się, że nawet 90 procent dziennego zapotrzebowania na tę witaminę może pochodzić z syntezy skórnej pod wpływem promieniowania ultrafioletowego. Gdy jednak słońca brakuje, na ratunek powinny przyjść suplementy diety.

Artykuł pochodzi z magazynu „Ach! Na zdrowie”, wrzesień 2017, str. 18-20