res:
Stres jako choroba cywilizacyjna

Stres jako choroba cywilizacyjna

Dodaj komentarz

Przyszło nam żyć w czasach, gdy doba jest za krótka. Tempo życia jest coraz szybsze, żyjemy na coraz wyższych obrotach. Na każdym kroku spotykamy sytuacje stresujące, co sprawia, że jesteśmy nieustannie narażeni na stres. Nic więc dziwnego, że stres został sklasyfikowany jako jedna z chorób cywilizacyjnych XXI wieku. Można z nim walczyć na wiele sposobów –na przykład przyjmować magnez na stres i sprawdzać regularnie rezultaty.

Co to są choroby cywilizacyjne?

Chorobami cywilizacyjnymi nazywane są choroby występujące powszechnie na świecie, których pojawienie się jest ściśle związane z postępem cywilizacji, a zachorowalność i śmiertelność z ich powodu ma charakter globalny.

Do chorób cywilizacyjnych zaliczamy: stres, nerwice, depresję i bezsenność, ale także zaburzenia trawienia, problemy metaboliczne, otyłość, choroby układu krążenia, zaburzenia gospodarki hormonalnej, choroby reumatyczne, wreszcie cukrzycę, alergie oraz choroby nowotworowe.

Czym jest stres i jakie są jego skutki?

Stres to stan fizjologiczny, który ma wspomagać organizm ludzki w radzeniu sobie z trudnościami. Organizm wydziela wówczas hormony, głównie adrenalinę i noradrenalinę, czego skutkiem jest szybsze bicie serca, zwiększony przepływ krwi oraz wzrost ciśnienia krwi. W ten sposób zwiększa się wydajność organizmu, który ma szansę przystosować się do zmian w otoczeniu (np. uciec, stawić czoła atakowi, obronić potomstwo, ale też przypomnieć sobie odpowiedź na zadane pytanie).

Jednakże, gdy czynniki wywołujące stres następują ze zwiększoną częstotliwością, może pojawić się stres długotrwały, który niesie ze sobą negatywne skutki dla organizmu.

Długotrwały stres w pierwszej kolejności wpływa na obniżenie nastroju i ogólne pogorszenie samopoczucia. Mogą wystąpić takie objawy, jak bóle głowy, szyi, pleców, migreny, bóle brzucha, drżenie powiek, tiki nerwowe czy rozdrażnienie. Stres negatywnie wpływa na układ krążenia, może prowadzić do nadciśnienia, choroby wieńcowej czy zawału serca.

Ujemne skutki ma też dla układu trawiennego, może zaostrzyć chorobę wrzodową, sprzyja wystąpieniu zespołu jelita nadwrażliwego. Ogromne spustoszenie wywołuje również długotrwały stres w zdrowiu psychicznym, począwszy od problemów ze snem, poprzez chwiejność nastroju i trudności w koncentracji, aż po zaniki pamięci czy stany depresyjne.

Jak sobie radzić ze stresem?

Bardzo trudno uodpornić się na stres, dlatego też warto podjąć działania, które zminimalizują jego skutki. Dobrze jest zmienić swoje podejście do sytuacji stresujących i ich skutków – analizować jedynie fakty i nie przejmować się czynnikami, na które nie ma się wpływu.

Koniecznie trzeba więcej wypoczywać, a także zafundować sobie relaks w ulubionej formie. Szczególne znaczenie dla poprawy kondycji organizmu mają sen oraz aktywność fizyczna. Warto też sięgnąć po zdobycze ziołolecznictwa, skorzystać z rozmaitych technik relaksacyjnych, aromaterapii, muzykoterapii czy jogi.

Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, że długotrwały stres ma też wpływ na obniżenie poziomu magnezu w organizmie, a zapotrzebowanie na ten pierwiastek w sytuacjach stresujących jest zwiększone.

Warto też stosować magnez na stres – wpłynie on łagodząco na nerwy, pomoże zniwelować jego skutki oraz zwalczyć niektóre objawy somatyczne. Obok spożywania produktów bogatych w magnez, warto także pić wodę mineralną o zawartości magnezu powyżej 50 mg na litr oraz sięgnąć po suplementy bądź produkty lecznicze zawierające magnez (najlepiej w postaci mleczanu, chlorku albo cytrynianu).