res:
Poznaj zalety dyni

Poznaj zalety dyni

Dodaj komentarz

Dynia zaczyna królować na polskich stołach od późnego lata do pierwszych przymrozków. Warto przeznaczyć jej to zaszczytne miejsce w jesiennym menu, gdyż jest zdrowa, można wzbogacić nią wiele potraw, a z każdy element tego owocu (tak, dynia jest owocem, lecz zwyczajowo zalicza się ją do warzyw) jest jadalny. W dodatku, zanim przyrządzimy z niej pyszny posiłek, może posłużyć jako ciekawa ozdoba stołu lub parapetu.

Dynia – wartości odżywcze

Dynia zawiera białko, błonnik, minerały (magnez, potas, żelazo, wapń, fosfor, cynk) oraz witaminy (A, B1, B2, C, E, PP). Nawet po ugotowaniu nie traci cennych właściwości. Jest niskokaloryczna, lekkostrawna, ułatwia odchudzanie, przyspiesza przemianę materii.

Dynia jest pomocna w schorzeniach wątroby, chorobach układu krążenia, nieżytach przewodu pokarmowego, zaparciach. Wzmacnia wzrok i serce.  Działa korzystnie na układ nerwowy, cerę, włosy i paznokcie.

Odmiany dyń

Choć w sklepach znajdziemy zwykle jedną odmianę dyń, jest ich dużo więcej, niektóre są uprawiane w celach ozdobnych. Mają one niezwykle ciekawe kształty i kolory, na przykład:

  • Alladin – przyjmuje kształty jabłka, pomarańczy, turbanu lub butelki.
  • Sweet Dumpling – jest niewielka, posiada charakterystyczne „żeberka”. Ma bladozieloną skórkę, z ciemniejszymi kolorami między nimi.
  • Acorn Squash – również posiada charakterystyczne „żeberka”. Przybiera ciemnozielone odcienie.
  • Dynia makaronowa – zachwyca różnymi odcieniami żółci. Przybiera podłużne kształty.
  • Mandarin – żółtopomarańczowa dynia z „żeberkami”.

Co można zrobić z dyni?

  1. Miąższ. Mamy pełne pole do popisu! Z miąższem dyni można robić prawdziwe cuda, które powinny zachwycić nawet wybrednych smakoszy. Tę część dyni możemy smażyć, piec, gotować, a nawet jeść na surowo. Dzięki temu może stać się składnikiem zup, tart, sosów, placków, zapiekanek, dżemów, chlebów, ciast, ciasteczek, dżemów, koktajli, spaghetti, a nawet (uwaga, uwaga) lodów!
  2. Olej z pestek dyni. Można go dodać do sałatek, surówek, białego sera. Charakteryzuje się wyrazistym, orzechowym smakiem. Stosowany zewnętrznie działa korzystnie na skórę (spłyca zmarszczki, nawilża cerę, wspomaga walkę z trądzikiem) i włosy (wzmacnia je, dodaje im blasku).
  3. Pestki. Zarówno pestki suszone, uprażone i świeże znajdą swoich miłośników. Działają przeciwwirusowo, przeciwpasożytniczo, przyczyniają się do równowagi kwasowo-zasadowej i lepszej odporności organizmu.
  4. Skórka. Czym to dynia nie zaskoczy… Czy wiesz, że skórka dyni też jest jadalna? Można z niej zrobić na przykład frytki. W tym celu należy pociąć ją w wąskie słupki, przyprawić ulubionymi ziołami i usmażyć.