res:
Kombucha - ten napój wzmocni twój organizm i ochroni przed chorobami

Kombucha – ten napój wzmocni twój organizm i ochroni przed chorobami

1 komentarz

Czy słyszeliście o kombuczy? Jest to fermentowana herbata o wielu właściwościach zdrowotnych. Kombucha (kombucza) zrobiła dużą karierę w środowiskach osób interesujących się zdrowiem i medycyną naturalną, zwłaszcza w krajach Europy Wschodniej i Środkowej oraz w Stanach Zjednoczonych. Czas przyjrzeć się jej bliżej 🙂

Kombucha – właściwości lecznicze

Najwięksi fani kombuczy przypisują jej wiele cudownych właściwości leczniczych, niektórzy uważają ją za cudowny lek na wszystkie choroby. Rzeczywistość rozmija się nieco z tymi bardzo optymistycznymi oczekiwaniami, choć trzeba przyznać, że ta fermentowana herbatka ma moc 🙂

Kombucha:

  • wzmacnia organizm,
  • wspomaga leczenie artretyzmu, astmy, zapalenia oskrzeli, zespołu chronicznego zmęczenia, cukrzycy, kataru siennego, zgagi, schorzeń żołądka i jelit, nadciśnienia, wysokiego poziomu cholesterolu.


Jak samodzielnie zrobić kombuczę?

Aby wytwarzać kombuchę w warunkach domowych, potrzebujesz:

  • Herbaty  (czarnej, czerwonej, zielonej, białej. Raczej należy unikać earl grey lub innych mieszanek z dużą ilością substancji wzmacniających smak i zapach – olejki eteryczne mogą przeszkodzić w fermentacji).
  • SCOBY (tzw. grzybek kombuczy – do kupienia np. w sklepach internetowych). Grzybek wygląda tak, jak na zdjęciu powyżej.
  • Niewielkiej ilości gotowej kombuchy.

Jak samodzielnie przyrządzić miksturę? Oto przepis:

  1. Do gorącego naparu z liści herbaty (czarnej, czerwonej, zielonej, białej i in.) dodaj cukier wedle uznania (np. około 0.5 szklanki / 125 ml (113 g) cukru na 1 litr). Dokładnie wymieszaj, by cukier się rozpuści, schłodź do temperatury 36.6 stopni C.
  2. Wlej roztwór do naczynia do fermentacji z szerokim otworem, najlepiej szklanego lub ceramicznego. Dodaj nieco dojrzałej kombuchy w proporcji około 5%-10% objętości herbaty (możesz też użyć dowolnego rodzaju octu, ale w o wiele mniejszych proporcjach – około 2 łyżeczek/30 ml na 1 litr.
  3. W roztworze umieść matkę (tzw. grzybek kombuczy). Powinna unosić się na powierzchni. Czasami na początku opada na dno, ale potem powoli wypływa, tworząc nową warstwę. Jeżeli po 2 dniach nie tworzy osadu lub nie unosi się na powierzchni, oznacza to, że nie nadaje się do dalszego użytku.
  4. Fermentuj kombuczę w ciepłym miejscu, lecz z dala od światła słonecznego, najlepiej w temperaturach 21 – 30 stopni C. Czas fermentacji zależy od temperatury i zakwaszenia, jakie chcesz uzyskać. Gdy jest ciepło, zazwyczaj trwa to około 10 dni.

I gotowe 🙂 Kombucha jest czasami porównywana do musującego cydru jabłkowego, choć jej smak, zapach i wygląd nie wszystkim może przypaść do gustu. Czy warto jej spróbować? Z całą pewnością. Być może będziesz jedną z tych osób, które rozsmakują się w kombuczy 🙂

Osoby, które wolą zaoszczędzić czas, mogą kupić gotową >kombuczę< w sklepach ze zdrową żywnością, stacjonarnych lub internetowych.

Opracowano na podstawie książki „Sztuka fermentacji”

  • Mi się kombucha rozmnażała świetnie, więc rozdawałam ją ludziom, potem zaczyny zaczęły mi pleśnieć i stare matki, które mi zostały nie produkują już dzieci :((( może ma ktoś w Wawie kombuchę do oddania..?