res:
Apetyt na słodycze - jak go zmniejszyć?

Apetyt na słodycze – jak go zmniejszyć?

6 komentarzy

W „zacukrzonym” społeczeństwie są jeszcze osoby, które unikają cukru ze względów zdrowotnych. Mają one lepszy nastrój, lepszą pamięć i koncentrację, większą odporność. Zdecydowana większość z nas zdaje sobie sprawę z tego, że wysokie spożycie cukru na zdrowie nie wychodzi, lecz nie wszyscy wiedzą, czym to skutkuje i jak zerwać ze słodkim nałogiem. Dlatego dziś piszemy co nieco o małym, słodkim co nieco – białym cukrze.

Szkodliwe oddziaływanie cukru (przy systematycznym i częstym spożyciu) to m.in.:

- zaburzenie równowagi minerałów (aby strawić cukier, organizm „wyciąga” z tkanek i kości niezbędne substancje), przyczynia się do osłabienia kości,

- powoduje zaburzenia nastroju, niepokój, stany depresyjne i nadpobudliwość psychoruchową,

- uszkadza hipokamp (!) w mózgu, który jest odpowiedzialny m.in. za pamięć,

- osłabia wzrok,

- zaburza równowagę hormonalną,

- osłabia układ odpornościowy,

- przyczynia się m.in. do cukrzycy, chorób serca, anemii, próchnicy zębów, choroby Alzheimer’a;

Apetyt na słodycze – jak go zmniejszyć?

A teraz dobra nowina – można zerwać ze słodkim nałogiem. Wymaga to wysiłku, trochę czasu, zmiany nawyków a może i nawet „dochodzenia” w znalezieniu przyczyny problemu (jeśli problem jest bardziej złożony). Przyczyny słodkiego nałogu mogą tkwić również w psychice, ten problem opisuje w zarysie artykuł „Zachcianki żywieniowe, czyli o czym mówi niepohamowany apetyt„. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek na zmniejszenie lub całkowite ograniczenie (czego życzymy) białego cukru. Jest to możliwe!

- Jedz więcej węglowodanów złożonych z dodatkiem białka i błonnika – dzięki temu poziom cukru we krwi będzie wzrastał stopniowo.

- Ogranicz produkty przetworzone do minimum, staraj się wybierać naturalne, pełnowartościowe produkty.

- Cukier znajduje się nie tylko w słodkich napojach i słodyczach. Niestety obecnie znajdziemy go niemal wszędzie – w chlebie, wędlinach, sosach do sałatek, żywności w puszkach, żywności gotowej. Gotuj sobie tak często jak to jest możliwe.

- Kuchnia Pięciu Przemian doradza jedzenie ciepłych, pełnowartościowych śniadań 4-5 razy w tygodniu. Po kilku tygodniach zmniejsza to apetyt na słodycze, a „efektem ubocznym” ciepłych śniadań jest poprawa samopoczucia i wzrost witalności.

- W przypadku chęci na słodycze zastąp je słodkimi darami natury – jedz słodkie warzywa – buraki, karczochy, marchewki, dynie, słodkie ziemniaki, pasternak lub seler naciowy, suszone owoce (rodzynki, daktyle). Szczególnie uznanie należy się surowej marchewce – powoduje ona szybszy i bardziej długotrwały wzrost poziomu cukru niż biały cukier. Do menu możesz też dodać kiełki (proces kiełkowania zamienia skrobię w cukier), stewię, cukier kokosowy. Co ciekawe, apetyt na słodkie może też zaspokoić coś kwaśnego, gorzkiego lub ostrego.

- Poznaj potrzeby swojego organizmu i spożywaj pełnowartościowe posiłki. Zbilansowana dieta, która zaspokoi potrzeby twojego organizmu, wprowadzi wewnętrzną równowagę.

Jeśli ktoś ma doświadczenia w ograniczaniu słodyczy, zachęcamy do dzielenia się z innymi (w komentarzach) :).

Dla osób, które nie są w stanie obejść się bez dosładzania kawy czy herbaty, polecamy cukier kokosowy. Ten odpowiednik białego cukru posiada liczne zalety, m.in.: ma niższy indeks glikemiczny,  niż cukier rafinowany, co powoduje mniejsze skoki cukru we krwi, jest tradycyjnie wytwarzany, nierafinowany. Więcej o cukrze kokosowym możesz przeczytać w artykule „Cukier kokosowy – zdrowy zamiennik białego cukru„.

  • Robert

    Świetny artykuł, w prosty i łatwy sposób mówiący, dlaczego cukier jest zły i jak pozbyć się nawyku jego spożywania. Dzięki.

    Wspaniałego dnia:)

    Robert

    • Gregor

      … ten artykuł w ogóle nie mówi dlaczego cukier jest zły. Jest bo jest zły i tyle.

  • tola

    Dzis kupiłam w aptece zioła w tabletkach MORWA BIAŁA wpływające na poziom cukru w organizmie, ogranicza przyswajanie cukru i skrobi po posiłkach. Mam nadzieję że zadziała, bo własnie po każdym obiedzie siegam po czekoladowe coś. Nałóg codzienny kilkuletni i cieżko go rzucić. Może ma ktos jeszcze jakies porady jak pozbyć się nałogu jedzenia słodyczy??

  • Magda M.

    Chęci na słodycze po obiedzie mogą świadczyć o tym, że posiłek nie był w pełni wartościowy i nie zaspokoił potrzeb organizmu. Chyba że jest to taki nawyk praktykowany od dawna, bądź też w dzieciństwie po obiedzie dostawaliśmy coś słodkiego.

    Jednak można sobie z tym poradzić, podstawa to pełnowartościowe posiłki (info w artykule powyżej).

  • Renia

    Byłam uzależniona od słodyczy, aż powiedziałam dość. Pomagałam sobie czytaniem artykułów o szkodliwości cukru. Pomogło. Po pewnym czasie okazało się, że wcale już nie mam ochoty na słodycze. wręcz przeciwnie, więc to chyba było przyzwyczajenie. teraz czuję się dużo lepiej

  • PiotrekN.

    Jeśli chodzi o zmniejszenie apetytu na słodycze to gorąco polecam do picia miąższ aloesowy firmy Forever Living Products!! Jego składniki regulują wydzielanie insuliny, co skutkuje wyrównaniem poziomu cukru we krwi. Najistotniejszym z tych składników jest wapń, który zwiększa wrażliwość tkanek na insulinę, wpływa na ograniczenie syntezy kwasów tłuszczowych oraz aktywuje uwalnianie z komórek tłuszczowych nadmiaru trójglicerydów.
    Mi i mojej żonie pomaga!
    Pozdrawiam!